Drop pod assault och allies.

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Drop pod assault och allies.

Inlägg av LillePer »

Hur funkar det. 1 primary pod och 1 ally pod. Blir det 2 runda 1 eller som vanligt??

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Drop pod assault och allies.

Inlägg av DHettNeck »

Därom tvistade de lärda ;)

Det finns nog inget bra svar tyvärr.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
John_F
Inlägg: 1022
Blev medlem: 04 maj 2012, 08:29

Re: Drop pod assault och allies.

Inlägg av John_F »

Det är ju verkligen en intressant fråga!

Mortarion
Inlägg: 2760
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Drop pod assault och allies.

Inlägg av Mortarion »

Det går ju att tolka åt båda hållen eftersom reglerna inte är skrivna för allies.

Det jag tycker känns vettigast är att man lägger ihop alla pods til en stor pool och droppar hälften (mixat hur man vill mellan olika detachments) runda ett. Men det är bara rent tyckande.

Fenris
Inlägg: 535
Blev medlem: 05 dec 2008, 16:10
Ort: Växjö

Re: Drop pod assault och allies.

Inlägg av Fenris »

hälften primary och hälften secondary skulle jag säga, vid uddatal får spelaren välja. Så i detta fallet får spelaren välja 1 från primary eller en från secondary.
Har man 2 i primary och 2 i secondary, så måste man välja en från varje detachment.
5000000000 legyek nem lehet baj, kakilt jó

Mag-El
Inlägg: 682
Blev medlem: 23 okt 2008, 15:02
Ort: Malmö

Re: Drop pod assault och allies.

Inlägg av Mag-El »

Fenris skrev:hälften primary och hälften secondary skulle jag säga, vid uddatal får spelaren välja. Så i detta fallet får spelaren välja 1 från primary eller en från secondary.
Har man 2 i primary och 2 i secondary, så måste man välja en från varje detachment.
Nu förstår kanske jag inte vad du menar men för mig finns det två alternativ. Resten är hittepå.

1. Man har en Armé när det kommer till Drop Pods och poolar dem tillsammans och väljer således fritt vilka pods som kommer ner.
ex. 3 pods i Primary och 2 i Allies. 3 kommer ner och man t.ex då välja alla 3 i sin primary.

2. Man har 2 arméer när det kommer till drop pods och poolar dem inte. De räknas separat.
ex 3 pods i primary och 2 i allies. 2 i Primary kommer ner och 1 för de allierade. Skulle man ha 3 i allierade kommer det ner 2 för dem med.

Nummer 2 lutar jag åt eftersom generellt lutar reglerna åt att inte dela arméregler med varandra. Regler på karaktärer kan smitta av sig men annars tillhör reglerna var för sig.

Skriv svar