Mawlocens Terror from the Deep-attack

Regelfrågor och förslag på husregler
frigobben
Inlägg: 788
Blev medlem: 18 feb 2012, 23:05
Ort: Göteborg (i princip)

Mawlocens Terror from the Deep-attack

Inlägg av frigobben »

Hur spelar ni den, framförallt, i vilken ordning tar ni wounds, när det ju inte finns någon LoS? Det argumenterades ju att RAW kan det inte bli några wounds alls, men det känns ju fantastiskt fånigt, om än möjligen korrekt. Så hur kör på ett rimligt sätt?

När vi provspelade körde vi lite som barrage, där man utgick från mitten, vilken är den enda rimliga punkt som finns, om nu en punkt skall väljas. Samtidigt möjliggjorde det ju "barrage-sniping", vilket också var lite konstigt. Även om det väl inte är konstigare här än med vanlig barrage...

Man kan ju också tänka sig att slumpa, men det känns inte riktigt heller i enlighet med allt annat i sjätte.

Ancalagon
Inlägg: 3323
Blev medlem: 15 aug 2011, 16:15

Re: Mawlocens Terror from the Deep-attack

Inlägg av Ancalagon »

Personligen skulle jag spelat den som en vanlig Barrage, där du räknar cover saves och wound allocation från mitten av plattan precis som vid Barrage. Enklast, "rimligast" och mest logiskt tycker i alla fall jag.

egge
Inlägg: 2100
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:03

Re: Mawlocens Terror from the Deep-attack

Inlägg av egge »

Tycker barrage snipe är nästan logisk för mawlocken. Står du i mitten av ett hål så bör du har svårast att komma undan...

Jag trodde annars att det var random vilka modeller som blev träffade?
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Mawlocens Terror from the Deep-attack

Inlägg av DHettNeck »

Jag tycker det är väldigt uppenbart att man slumpar ut woundsen. Det står ju att man ska göra det på attacker som inte "kommer någonstans ifrån".

Mawlocen står ju till och med som exempel under random allocation på sidan 15 i regelboken ;)
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

frigobben
Inlägg: 788
Blev medlem: 18 feb 2012, 23:05
Ort: Göteborg (i princip)

Re: Mawlocens Terror from the Deep-attack

Inlägg av frigobben »

Läser man sidan 15 blir det onekligen uppenbart. :) Well spotted!

Tack!

Ancalagon
Inlägg: 3323
Blev medlem: 15 aug 2011, 16:15

Re: Mawlocens Terror from the Deep-attack

Inlägg av Ancalagon »

Ja men då så, då är det ju ganska uppenbart haha.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Mawlocens Terror from the Deep-attack

Inlägg av DHettNeck »

Ett allmänt tips kan ju vara att faktiskt kolla i regleboken (och FAQn) innan man börjar spekulera ;)
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

frigobben
Inlägg: 788
Blev medlem: 18 feb 2012, 23:05
Ort: Göteborg (i princip)

Re: Mawlocens Terror from the Deep-attack

Inlägg av frigobben »

Äsch, det tar ju bort det roliga spekulationsmomentet! ;) Det ju som att ta upp telefonen och googla fram sanningar på Wikipedia i intressanta spekulationsdiskussioner. Fegt!

(Såklart har du rätt... Ingen nämnde dock detta när Mawlocen togs upp i samband med det heta debatterna om Swooping Hawks. Det står ju inte heller i FAQ så jag hade inte väntat mig att det var så svart på vitt i regelboken...)

egge
Inlägg: 2100
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:03

Re: Mawlocens Terror from the Deep-attack

Inlägg av egge »

DHettNeck skrev:Ett allmänt tips kan ju vara att faktiskt kolla i regleboken (och FAQn) innan man börjar spekulera ;)
Jag struntar i sådant. Jag tog bara det mest obekväma, osmidiga och idiotiska sättet att hantera den och vips så var det helt rätt för WH40k6! :roll:
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Asplund
Inlägg: 1538
Blev medlem: 27 okt 2008, 13:02
Ort: Bästkusten

Re: Mawlocens Terror from the Deep-attack

Inlägg av Asplund »

Slumpar från dude:sen under plattan eller hela enheten?

Skriv svar