Regelfundering; Ravenwing grenade launcher

Regelfrågor och förslag på husregler
Tilioch
Kontakt:

Regelfundering; Ravenwing grenade launcher

Inlägg av Tilioch »

Efter att ha läst igenom Dark Angels boken ett par gånger, funderat på lite olika arméer man kan bygga och konstaterat att jag kommer bli vansinnigt fattig, så finns det fortfarande en regelfundering som jag har, detta gäller Rad shell till Ravenwing grenade launcher, i regeltexten till denna kan man läsa:

"Rad Charge: Every model in a unit hit by one or more
rad shells suffers a -1 penalty to their Toughness
until the end of the turn (this can affect the victims'
Instant Death threshold) ."

Okej så om man blir träffad så får man -1 i toughness, lätt och bra så långt, men när händer detta?

Om jag skjuter med en enhet Black Knights som har några plasma bössor och en sånhär granat, granatens blast träffar säg två marines i en enhet, sen kommer det också ett par träffar från plasmabössorna. Kommer nu skadeslagen göras mot T4, eftersom effekten tar först efter att hela attacken har slutförts, eller använder man T3 eftersom de redan har blivit träffade av granaten när skadeslagen skall göras?
Cry havoc and let slip the Dice of War!
http://latenightpainting.blogspot.com

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Re: Regelfundering; Ravenwing grenade launcher

Inlägg av Zurken »

Det händer så fort du blir träffad "Every model in the unit hit..." alltså innan du slår to wound.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Zurken skrev:Det händer så fort du blir träffad "Every model in the unit hit..." alltså innan du slår to wound.
+1. Så det är instant kill på T4 gubbar :)
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Tilioch
Kontakt:

Inlägg av Tilioch »

Va bra, då tycker iaf några fler som jag att det borde vara så. Då kan jag tryggt sätta ihop min GL bike och vara glad över att han kommer kunna sparka stjärt tillsammans med sin enhet
Cry havoc and let slip the Dice of War!
http://latenightpainting.blogspot.com

Användarvisningsbild
Kreufeldt

Inlägg av Kreufeldt »

Zurken skrev:Det händer så fort du blir träffad "Every model in the unit hit..." alltså innan du slår to wound.
Ska man vara petig står det faktiskt inte när effekten börjar gälla. Det står vad som krävs för att den ska börja gälla (att man är i en enhet som är träffad), men inte när det sker.

Som en jämförelse kan man ta Dark Eldars "power from pain"
De får en pain token så fort de har ihjäl en enhet. Effekten börjar gälla när den fas man är i tar slut. Med samma resonemang skulle alltså -1T för rad grenades inträffa när skyttefasen tar slut. Jag vet att jag kommer bli nerröstad, men jag tycker det finns prejudikat.

Användarvisningsbild
John_F

Inlägg av John_F »

A.k.a paladin killer..

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Så fort kriteriet på hur effekten startar är uppnått tar den effekt, annars kan man väl lika gärna säga att den tar effekt först efter hela skyttefasen är slut, vilket blir jättekonstigt.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
Kreufeldt

Inlägg av Kreufeldt »

Zurken skrev:Så fort kriteriet på hur effekten startar är uppnått tar den effekt, annars kan man väl lika gärna säga att den tar effekt först efter hela skyttefasen är slut, vilket blir jättekonstigt.
Precis som power from pain. Varför blir det mer konstigt nu?

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Kreufeldt skrev:
Ska man vara petig står det faktiskt inte när effekten börjar gälla. Det står vad som krävs för att den ska börja gälla (att man är i en enhet som är träffad), men inte när det sker.

Som en jämförelse kan man ta Dark Eldars "power from pain"
De får en pain token så fort de har ihjäl en enhet. Effekten börjar gälla när den fas man är i tar slut. Med samma resonemang skulle alltså -1T för rad grenades inträffa när skyttefasen tar slut. Jag vet att jag kommer bli nerröstad, men jag tycker det finns prejudikat.
Prejudkat funkar inte tillsammans med GW-regler ;) och framförallt inte i detta fallet då reglerna inte har något med varandra att göra.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
L3go

Inlägg av L3go »

gillar man cp regel- tolkningar och böjningar har jag ett surftips:
http://www.yesthetruthhurts.com

edit: ursäkta syran, kaffemaskinen är trasig.
Division 5.
Captaingallas skrev:Blir det trångt i bokhyllan när svärmen växer kan jag alltid förvara dem på kylskåpet!

Skriv svar