Deathwing assault
Deathwing assault
Är enheter som gör en deathwing assault i reserv? Efter att ha läst regeln är jag inte helt säker på att det är så, men jag skulle vilja veta hur andra tycker. Har inte boken här så jag kan inte citera...
Det som jag undrar är alltså, om man har en armé med enbart deathwing-modeller, kan alla göra deep strike runda ett då, eller bara hälften, eftersom man bara får ha hälften i reserv?
Det som jag undrar är alltså, om man har en armé med enbart deathwing-modeller, kan alla göra deep strike runda ett då, eller bara hälften, eftersom man bara får ha hälften i reserv?
Re: Deathwing assault
Ja du måste sättas i reserv för att deepa och ja endast halva arme´n kan sättas i reserv. Köp några dreads och ställ på plan så kommer du runt problemet 
Alexander Merinen
Men jag ville ju ha dem i pods...Zurken skrev:Ja du måste sättas i reserv för att deepa och ja endast halva arme´n kan sättas i reserv. Köp några dreads och ställ på plan så kommer du runt problemet
Tyvärr gillar inte 6th att man spelar med arme´er som bara reservar. Inte så mycket att göra mot det, förutom att spela demoner då.
Alexander Merinen
DW assault kan uttryckligen göras med alla terminatorenheter i listan som har den specialregeln, inte bara upp till hälften av dem. Enda kravet är att du berättar för din motståndare vilka enheter som ska göra DWA direkt efter Warlord Traits har slagits fram.
Prepare to get your kick assed!
Fluff är tufft!!
Fluff är tufft!!
Detta är väl ändrat i den nya codexen om jag förstod det hela rätt (har inte fått den än) men du kan välja om de skall komma in tur 1 eller tur 2 och det gäller alla som har DWA. Få återkomma ikväll när man har hämtat ut codexen och läst denZurken skrev:Ja du måste sättas i reserv för att deepa och ja endast halva arme´n kan sättas i reserv. Köp några dreads och ställ på plan så kommer du runt problemet
Visst, alla enheter med reglen får använda den. Regeln om att max hälften får vara i reserv har dock inte tagits bort, så hälften av armén börjar på bordet ändå (borträknat flyers och saker i pod, som vanligt)GLinus skrev:DW assault kan uttryckligen göras med alla terminatorenheter i listan som har den specialregeln, inte bara upp till hälften av dem. Enda kravet är att du berättar för din motståndare vilka enheter som ska göra DWA direkt efter Warlord Traits har slagits fram.
En bild säger mer än 1000 kaniner
men räknar man bort saker I pod oxå? Är det inte bara själva podden? Annars skulle man ju kunna sätta hela armen i Stormravens..imp skrev:Visst, alla enheter med reglen får använda den. Regeln om att max hälften får vara i reserv har dock inte tagits bort, så hälften av armén börjar på bordet ändå (borträknat flyers och saker i pod, som vanligt)GLinus skrev:DW assault kan uttryckligen göras med alla terminatorenheter i listan som har den specialregeln, inte bara upp till hälften av dem. Enda kravet är att du berättar för din motståndare vilka enheter som ska göra DWA direkt efter Warlord Traits har slagits fram.
Du kan väl bara ha tre storm ravens?John_F skrev:men räknar man bort saker I pod oxå? Är det inte bara själva podden? Annars skulle man ju kunna sätta hela armen i Stormravens..imp skrev:Visst, alla enheter med reglen får använda den. Regeln om att max hälften får vara i reserv har dock inte tagits bort, så hälften av armén börjar på bordet ändå (borträknat flyers och saker i pod, som vanligt)GLinus skrev:DW assault kan uttryckligen göras med alla terminatorenheter i listan som har den specialregeln, inte bara upp till hälften av dem. Enda kravet är att du berättar för din motståndare vilka enheter som ska göra DWA direkt efter Warlord Traits har slagits fram.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen
Man räknar bort saker i Pod, men inte saker i Stormraven, eftersom poden är en Dedicated transport och SR inte är det.
Jag har också stirrat mig blind på DW Assault regeln och funderat.
Den säger utryckligen att för alla DW units du har i armén ska du välja om de vill använda den och om du då vill komma in på runda ett eller två. Vilket tyder på att man borde få deepstrikea alla (väljer du alla på runda två så autoförlorar man dock matchen)
DOCK, så finns det inget i regeln som utryckligen säger att man får frångå regeln om max 50% i reserv, det bara antyds. Så tills GW säger annat så kan jag bara dra slutsatsen att de inte tänkt tanken på att nån kan vilja ta enbart DW, och då inte tänkt på att frågan kan komma upp.
Jag har också stirrat mig blind på DW Assault regeln och funderat.
Den säger utryckligen att för alla DW units du har i armén ska du välja om de vill använda den och om du då vill komma in på runda ett eller två. Vilket tyder på att man borde få deepstrikea alla (väljer du alla på runda två så autoförlorar man dock matchen)
DOCK, så finns det inget i regeln som utryckligen säger att man får frångå regeln om max 50% i reserv, det bara antyds. Så tills GW säger annat så kan jag bara dra slutsatsen att de inte tänkt tanken på att nån kan vilja ta enbart DW, och då inte tänkt på att frågan kan komma upp.