Deathwing assault

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
Kreufeldt

Deathwing assault

Inlägg av Kreufeldt »

Är enheter som gör en deathwing assault i reserv? Efter att ha läst regeln är jag inte helt säker på att det är så, men jag skulle vilja veta hur andra tycker. Har inte boken här så jag kan inte citera...

Det som jag undrar är alltså, om man har en armé med enbart deathwing-modeller, kan alla göra deep strike runda ett då, eller bara hälften, eftersom man bara får ha hälften i reserv?

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Re: Deathwing assault

Inlägg av Zurken »

Ja du måste sättas i reserv för att deepa och ja endast halva arme´n kan sättas i reserv. Köp några dreads och ställ på plan så kommer du runt problemet ;)
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
Kreufeldt

Inlägg av Kreufeldt »

Zurken skrev:Ja du måste sättas i reserv för att deepa och ja endast halva arme´n kan sättas i reserv. Köp några dreads och ställ på plan så kommer du runt problemet ;)
Men jag ville ju ha dem i pods...

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Tyvärr gillar inte 6th att man spelar med arme´er som bara reservar. Inte så mycket att göra mot det, förutom att spela demoner då.
Alexander Merinen

GLinus

Inlägg av GLinus »

DW assault kan uttryckligen göras med alla terminatorenheter i listan som har den specialregeln, inte bara upp till hälften av dem. Enda kravet är att du berättar för din motståndare vilka enheter som ska göra DWA direkt efter Warlord Traits har slagits fram.
Prepare to get your kick assed!

Fluff är tufft!!

voigtan

Inlägg av voigtan »

Zurken skrev:Ja du måste sättas i reserv för att deepa och ja endast halva arme´n kan sättas i reserv. Köp några dreads och ställ på plan så kommer du runt problemet ;)
Detta är väl ändrat i den nya codexen om jag förstod det hela rätt (har inte fått den än) men du kan välja om de skall komma in tur 1 eller tur 2 och det gäller alla som har DWA. Få återkomma ikväll när man har hämtat ut codexen och läst den

Användarvisningsbild
imp

Inlägg av imp »

GLinus skrev:DW assault kan uttryckligen göras med alla terminatorenheter i listan som har den specialregeln, inte bara upp till hälften av dem. Enda kravet är att du berättar för din motståndare vilka enheter som ska göra DWA direkt efter Warlord Traits har slagits fram.
Visst, alla enheter med reglen får använda den. Regeln om att max hälften får vara i reserv har dock inte tagits bort, så hälften av armén börjar på bordet ändå (borträknat flyers och saker i pod, som vanligt)
En bild säger mer än 1000 kaniner

Användarvisningsbild
John_F

Inlägg av John_F »

imp skrev:
GLinus skrev:DW assault kan uttryckligen göras med alla terminatorenheter i listan som har den specialregeln, inte bara upp till hälften av dem. Enda kravet är att du berättar för din motståndare vilka enheter som ska göra DWA direkt efter Warlord Traits har slagits fram.
Visst, alla enheter med reglen får använda den. Regeln om att max hälften får vara i reserv har dock inte tagits bort, så hälften av armén börjar på bordet ändå (borträknat flyers och saker i pod, som vanligt)
men räknar man bort saker I pod oxå? Är det inte bara själva podden? Annars skulle man ju kunna sätta hela armen i Stormravens..

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

John_F skrev:
imp skrev:
men räknar man bort saker I pod oxå? Är det inte bara själva podden? Annars skulle man ju kunna sätta hela armen i Stormravens..
Du kan väl bara ha tre storm ravens?
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Lunkan

Inlägg av Lunkan »

Man räknar bort saker i Pod, men inte saker i Stormraven, eftersom poden är en Dedicated transport och SR inte är det.

Jag har också stirrat mig blind på DW Assault regeln och funderat.
Den säger utryckligen att för alla DW units du har i armén ska du välja om de vill använda den och om du då vill komma in på runda ett eller två. Vilket tyder på att man borde få deepstrikea alla (väljer du alla på runda två så autoförlorar man dock matchen)

DOCK, så finns det inget i regeln som utryckligen säger att man får frångå regeln om max 50% i reserv, det bara antyds. Så tills GW säger annat så kan jag bara dra slutsatsen att de inte tänkt tanken på att nån kan vilja ta enbart DW, och då inte tänkt på att frågan kan komma upp.

Skriv svar