Är artilleri det nya svarta?

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
Ismeno
Inlägg: 2348
Blev medlem: 12 dec 2011, 10:13

Är artilleri det nya svarta?

Inlägg av Ismeno »

Håller på med en ny IG armé som kommer att bestå av lite udda FW fordon och pryttlar. Har två Earthshaker plattformar som skall vara med. Dessa använder sig av reglerna för artilleri från regelboken, men har 4W istället för de vanliga 2. De har 4 besättningsmän med option att köpa 4 till för 24 pts, total kostnad då 99pts.

Som jag förstått det är sättet att spela med artilleri nuförtiden så att man ställer en gubbe att sköta kanonen och resten som en köttmur närmare fienden eftersom de får använda kanonens T och man plockar casualties från de närmast fienden. Med en Earthshaker blir det alltså så att den har 11W på T7 (7 crew som egentligen inte behövs, sant kanonens 4) Har jag fattat detta rätt? Och visst är det fullständigt knasiga regler eller? Nu spelar jag inte så mycket 40K turneringar längre men det låter fullständigt brutet.

Användarvisningsbild
RUNE
Inlägg: 699
Blev medlem: 21 maj 2012, 07:52

Re: Är artilleri det nya svarta?

Inlägg av RUNE »

Nu kan jag inte exakt vilka regler den här saken följer men antingen är det väl artilleri och då slumpar man träffen mellan "Crew" och "Gun".
Eller så är det att betrakta som en enhet och då är det väl det T-value som är i majoritet som gäller?
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Användarvisningsbild
guildmaster
Inlägg: 787
Blev medlem: 13 jul 2009, 17:37
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Är artilleri det nya svarta?

Inlägg av guildmaster »

Ismeno har tolkat det rätt. Och ja , det blir ganska knasigt. Tror inte GW hade med earthshaker i planeringen när man skrev de nya artillerireglerna.

Sen får du kolla vilka turneringar som tillåter FW.
Stay alert, trust no one and keep your laser handy!

Mutt
Inlägg: 1256
Blev medlem: 06 jul 2009, 22:53

Re: Är artilleri det nya svarta?

Inlägg av Mutt »

Så är reglerna och de passar inte bra till någon enhet alls, lika bruten på eartshaker som på grot kannons.

Användarvisningsbild
The Gretchin
Inlägg: 674
Blev medlem: 19 dec 2010, 11:04

Re: Är artilleri det nya svarta?

Inlägg av The Gretchin »

Är det inte majoritetstoughness?
Helmer Jonelid
Egge skrev:Inget val får ha mer än 1 mer val än någon annan sorts val (ignorera Troops).

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Är artilleri det nya svarta?

Inlägg av LillePer »

Nej. Så länge en kanon lever så är det t7 som gäller.

Användarvisningsbild
Ismeno
Inlägg: 2348
Blev medlem: 12 dec 2011, 10:13

Är artilleri det nya svarta?

Inlägg av Ismeno »

Tack för feedback!
Verkar som jag tolkat det rätt. Typiskt när man vill ha en fluffig grej så visar den sig vara värsta boffer......

Känns som att artillerireglerna är mindre genomtänkta.

Användarvisningsbild
kelaino
Inlägg: 749
Blev medlem: 10 nov 2008, 09:44
Ort: Uppsala

Re: Är artilleri det nya svarta?

Inlägg av kelaino »

Du kan ju utöva lite självbehärskning och inte köpa till de där 4 extraliven ;)

En cool idé vore att bygga "extraliven" med överdimensionerade sköldar för att representera T7 :)
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-

eldrak
Inlägg: 327
Blev medlem: 31 maj 2011, 19:03
Ort: Karlstad

Re: Är artilleri det nya svarta?

Inlägg av eldrak »

Nackdelen är ju att alla kanoner i batteriet autodör när enheten missar ett moralslag.
Du kan inte heller gå och skjuta som en Basilisk.

Äger bara 5 artilleripjäser till mina DKoK ännu...

Användarvisningsbild
Ismeno
Inlägg: 2348
Blev medlem: 12 dec 2011, 10:13

Är artilleri det nya svarta?

Inlägg av Ismeno »

Good point! Då kör jag dem två jag har med gott samvete. :-)

Skriv svar