Boon-Spawn-slot?

Regelfrågor och förslag på husregler
jockelinde
Inlägg: 188
Blev medlem: 02 feb 2010, 19:27
Ort: Göteborg
Kontakt:

Boon-Spawn-slot?

Inlägg av jockelinde »

Om en champion blir ett spawn på ett slag på Chaos Boon-tabellen, vilken FOC-slot är han?

(1) Han tillhör ingen slot.
(2) Fast attack, eftersom spawns är det i vanliga fall.

Detta blir intressant t ex när uppdraget har 'Fast recon'.

Användarvisningsbild
The Gretchin
Inlägg: 674
Blev medlem: 19 dec 2010, 11:04

Re: Boon-Spawn-slot?

Inlägg av The Gretchin »

Har inte codexen och vet därför inte den exakta formuleringen. Men jag har svårt att tro att man byter FOC-slot bara för att man förvandlas? En Havocchampion som blir en Spawn/Prins är väl fortfarande Heavy Support, en Raptorchampion förblir Fast Attack, en Cultistchampion förblir Troop?
Helmer Jonelid
Egge skrev:Inget val får ha mer än 1 mer val än någon annan sorts val (ignorera Troops).

Användarvisningsbild
DarkMessiah
Inlägg: 378
Blev medlem: 13 feb 2012, 12:32
Ort: Hallstahammar

Re: Boon-Spawn-slot?

Inlägg av DarkMessiah »

Skulle nog också luta åt att han fortfarande tillhör samma slot.
Reglerna säger ju inget om att dom byter?

jockelinde
Inlägg: 188
Blev medlem: 02 feb 2010, 19:27
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Boon-Spawn-slot?

Inlägg av jockelinde »

"separate, unengaged, non-scoring unit", så scoring är han inte, men möjligen skulle han kunna vara värd ett extra VP pga Fast recon eller Heavy metal.

Blom
Inlägg: 2091
Blev medlem: 04 jul 2009, 07:17

Re: Boon-Spawn-slot?

Inlägg av Blom »

jockelinde skrev:"separate, unengaged, non-scoring unit", så scoring är han inte, men möjligen skulle han kunna vara värd ett extra VP pga Fast recon eller Heavy metal.
Låter som det vettigaste.
Inte ett fluffmongo!

Joakim Blom

Mortarion
Inlägg: 2760
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Boon-Spawn-slot?

Inlägg av Mortarion »

I och med att enheten han kom från inte räknas som död förrän spawnet är dött tycker jag att det blir konstigt om han skulle räknas som en ny enhet inom samma kategori. I så fall skulle t.ex. en raptor-spawn vara värd 2 VP i Fast Recon - ett för att champen inte räknas som död förrän spawnet är det och ett för att han har blivit en ny enhet.
Å andra sidan borde det ju bli så om man spelar "Purge the Alien" (Killpoints)...

Skriv svar