Mixed wounds i Close Combat

Regelfrågor och förslag på husregler
BLOODLETTERS

Inlägg av BLOODLETTERS »

Funkar det på samma sätt i Close Combat som i skytte att om olika ap, str finns på de wounds som gjorts så kan motståndaren välja vilka som ska först få
äran att döda mina små plasthjältar?
Situationen har inte uppstått tidigare för min del och läsa regelbok med några ( många :oops: ) öl i magen funkar fan inte...

Exempel:
Ett gäng Ymgarl Genestealers slår på ett gäng Wolf Guard där det finns både term och power armour längst fram. De får in 5 vanliga wounds och 3 rending.
Vem väljer ordning på de olika ap woundsen i poolen? Var finns regelstödet för detta?? Varför ska man dricka öl på kvällen och bli förvirrad???
BLOODLETTERS
Vissa fluffiga saker är hårdare än andra fluffiga saker https://www.youtube.com/watch?v=82utG7Q3G_k
WIP Kabal of the Shadows (DE) Templars of the Emperor (SM,DA,BA) Da Jolly Ork Big Bad Band (ORKS) Carnival of Crazy Clown People (CSM & CD)

Användarvisningsbild
LillePer

Inlägg av LillePer »

Ja man kan välja ordning står i sidnotis ruta någonstans tror jag.

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Re: Mixed wounds i Close Combat

Inlägg av Katarsis »

Det är alltid den som attackerar som väljer ordningen på wound-poolsen, även i närstrid. Sid 25.

Tänk dock på att i närstrid är det den som blir slagen på som väljer vilken modell som är närmast om två eller fler modeller är lika nära, t.ex. baskontakt. Så i ditt exempel, om alla är i baskontakt, så väljer tyranidspelaren att ta rending först men då kan SW-spelaren välja att de attackerna går på vanliga Wolf Guards. Taktiken kommer in när det är lite mixat med modeller i baskontakt.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

frigobben

Inlägg av frigobben »

Kort fråga på samma tema, som jag inte hittade svaret på sist jag letade:

Hur går det till med flera multiwound-modeller i baskontakt där alla då är lika nära?

Jag kan bara anta att man ändå måste låta en modell "åt gången" var närmst tills den dör, annars går det ju att sprida wounds hej vilt, men som sagt hittade ingen regelbokskoppling sist jag letade.

(Jag vill minnas att det refererades till något i stil med "och så gör man samma sak som vid skyttet", men där är det ju ändå alltid en modell åt gången som är närmast.)

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

En modell är alltid närmast tills den dör eller tills nästa attack (alltså det som kommer från en annan enhet vid skytte eller ett annat initiativ i närstrid). Kommer dock inte ihåg exakt var det står.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
John_F

Inlägg av John_F »

frigobben skrev:
(Jag vill minnas att det refererades till något i stil med "och så gör man samma sak som vid skyttet", men där är det ju ändå alltid en modell åt gången som är närmast.)
Inte nödvändigtvis. Du kan ju ha två eller kanske tom tre paladiner i baskontakt med Draigo som sen vill göra LoS mot inkommande eld. Jag vet inte hur man gör men det är en intressant frågeställning. Fortsätter man allokera till samma palladin tills hen är död eller får man välja själv vem som tar wounds om alla är i baskontakt dvs lika nära?

frigobben

Inlägg av frigobben »

Japp, detta är ju dock något av ett specialfall, som inte var med avståndet till motstådaren att göra, som jag vet diskuterades i en egen tråd utan slutgiltigt koncensus(?). Men det är definitivt en intressant fråga.

Användarvisningsbild
guildmaster
Kontakt:

Inlägg av guildmaster »

Det bör vara samma princip. När du väl valt vem av dem slm är extra närmast gäller det tills han dör. Eller tills de flyttar p sig.

Överlever en skadad palladin kan man försöka rotera dem, men det behövs det inte baskontakt för ändå.
Stay alert, trust no one and keep your laser handy!

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

guildmaster skrev:När du väl valt vem av dem slm är extra närmast gäller det tills han dör.
Det var väll precis detta som diskuterades och som inte stod i klartext i regelboken? Det står något i stil med "tills attacken slutar är den modellen närmast".

För look-out-sir brukar jag alltid slumpa för varje enhet som skjuter vilken modell som är närmast utifall det finns flera kandidater.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

@John_F

Look out Sir är ett undantag till hela wound alocation systemet, så det är ju givet. Dock kan man inte välja vem man Look out Sirar till, är de exakt lika nära (alltså, baskontakt) så slumpar man.
Alexander Merinen

Skriv svar