Khârn eller Adamantine Mantle mot Daemonhammers

Regelfrågor och förslag på husregler
Valrosskorv

Khârn eller Adamantine Mantle mot Daemonhammers

Inlägg av Valrosskorv »

Khârns specialregel säger att: "[...]if Kharn suffers an unsaved wound from a force weapon, that weapon cannot inflict ID on him."

Adamantine Mantles säger att: "[...]The character does not suffer Instant Death when wounded by a weapon whose Strength is at least twice the character's Toughness, taking instead a single wound."

Fråga ett, om Khârn: Som regeln lyder torde Khârn vara immun mot Instant Death från Daemonhammers, Doomfists och liknande även om de inte är aktiverade, korrekt?

Fråga två, om Adamantine Mantles: På motsvarande sätt som ovan, fast tvärt om, torde en modell med Adamantine Mantle vara immun mot ID från "Force", så länge vapnet har S=2xT. Korrekt?

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Re: Khârn eller Adamantine Mantle mot Daemonhammers

Inlägg av Zurken »

fråga 1: absolut.

fråga 2: Antagligen borde manteln ge äkta Eternal Warrior, gammal codex osv. men jag skulle absolut kunna se det på ditt sätt också.
Alexander Merinen

Rashia

Inlägg av Rashia »

Asså jag spelar chaos, älskar khârn, spelat massor med han.. men jag skulle nog själv anse att en nemesis hammare kan gibba han pga dubbla styrkan.
Men de är bara en RAI tolkning, av mig.

Halvar

Inlägg av Halvar »

ok, jag är skittrött... men är han helt enkelt inte immun mot instant death-delen av saker med dubbla styrkan och just force weapons men kan bli instagibbad av saker med regeln instant death i övrigt (t.ex. dire avengers dire swords, swarmlords bonesabres, tyranid boneswords osv)? att det är två olika grejer som ger det borde väl inte påverka varandra på något särskilt konstigt sätt?
Ja' än't bittä'!

Valrosskorv

Inlägg av Valrosskorv »

Halvar skrev:ok, jag är skittrött... men är han helt enkelt inte immun mot instant death-delen av saker med dubbla styrkan och just force weapons men kan bli instagibbad av saker med regeln instant death i övrigt (t.ex. dire avengers dire swords, swarmlords bonesabres, tyranid boneswords osv)? att det är två olika grejer som ger det borde väl inte påverka varandra på något särskilt konstigt sätt?
Han är immun mot Instant Death från Force Weapons. Står ingenting om att dessa Force Weapons måste vara aktiverade. En Nemesis Doomfist är ett Force Weapon som slår med S10, men det är fortfarande ett Force Weapon och kan således inte IDa Khârn.

Halvar

Inlägg av Halvar »

Men spelar det någon roll? Han har en till regel som det verkar enligt första posten. Den gör honom immun mot instant death-delen ändå. Jag förstår fortfarande inte varför det ens behöver tänkas i villovägar.
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

Jäklar vad RAW! Jag ansåg mig kunna dessa regler och om någon hade frågat mig "Kan Kharn bli instant-dödad av ett force-vapen med dubbel styrka?" Hade jag sagt "Självklart; han är bara immun mot force-delen". Fråga två är lite svårare, men frågan "Kan ett force-vapen med dubbel styrka instant-döda en modell med adamantine mantel med hjälp av force?" så hade jag nog sagt "Det kan väll inte spela någon roll vad vapnet har i styrka, antingen är han immun mot force eller inte".
Men så här blir det väll om man skall bokstavstolka GWs regler. Tur att det verkar finnas några som ser saken på mitt sätt.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Halvar

Inlägg av Halvar »

ok, har khârn adamantine mantle eller är det en vanlig krigsutrustning? jag har med texten i första posten utgått från att det är en khârnpryl.
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Halvar skrev:ok, har khârn adamantine mantle eller är det en vanlig krigsutrustning? jag har med texten i första posten utgått från att det är en khârnpryl.
Nej, det är två olika prylar. Manteln kommer ur BT codexet.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Lottomannen

Inlägg av Lottomannen »

Jag går helt klart på flufftolkningen att han är immun mot ID från kraftvapen iom att khorne har sett till att han är väldigt resistent mot magi/psykiska krafter. Men han skulle bli smetad av dubbel styrka.
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K

Skriv svar