LoS och Searchlights

Regelfrågor och förslag på husregler
Rasmus

LoS och Searchlights

Inlägg av Rasmus »

Kan ett fordon som inte drar LoS till sitt originalmål fortfarande searchlighta det?

Exempel: En griffon bakom ett stort hus skjuter indirekt på ett mål mindre än 36 tum bort. Kan man då searchlighta genom huset så att säga?

Hittar ingenting i regelboken om att man inte får göra det, så motiverar man det kanske med att en griffon med "searchlights" istället har något sökljus på sina bomber? Eller är det FAQ:at någonstans?
"Or Draigo's entry, which is also decidedly ridiculous. Not only did he walk into Tzeentch's house, but he drank all his beer, slept with his wife, and pissed on all the nice tapestries!"

Halvar

Re: LoS och Searchlights

Inlägg av Halvar »

"lysgranater" brukar inte explodera sådär jättekraftigt utan faller sakta ner mot målet för att lysa upp området.
i nutid och verkligheten då alltså.
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
RUNE

Inlägg av RUNE »

Det känns väldigt intuitivt att en Search light måste ha Line Of Sight till sitt mål.
Det är ju representerat på alla fordon med en lykta så jag menar att den lyktan måste kunna riktas mot målet.
Lyssbloss må vara en möjlighet men känns långsökt.
Men det är som sagt vad jag rent intuitivt tycker.
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Det är ganska solklart att du får använda din searchlight mot det du skjuter på. Kan du targetta något kan du alltså lysa upp det.

Användarvisningsbild
Gustav

Inlägg av Gustav »

Ancalagon skrev:Det är ganska solklart att du får använda din searchlight mot det du skjuter på. Kan du targetta något kan du alltså lysa upp det.
Exakt.

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

Rent RAW så får man det, men med tanke på att det inte är lysgranater utan en strålkastare... Nej.

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

Jag håller stenhårt med Mortarion.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
kombat

Inlägg av kombat »

Håller inte med FLAAC folket utan självklart får man använda searchlight på saker även om man skjuter indirekt

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

kombat skrev:Håller inte med FLAAC folket utan självklart får man använda searchlight på saker även om man skjuter indirekt
Så du searchlightar den indirekt?
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
LillePer

LoS och Searchlights

Inlägg av LillePer »

I 5e var det rätt självklart att man behövde los. De funkade nästan precis som en vanligt vapen. Har searchlight någon barrage regel som gör att den kan dra indirekt los. Nej, dvs känns det rätt felaktigt att den följer med ex. en basilisks skott. Nu är jag inte så konsekvent i mina regeltolknigar. (Scattrande blasts t.ex.) men att lysa upp med en lampa på något man inte ser känns bara fel.

Skriv svar