LoS och Searchlights
LoS och Searchlights
Kan ett fordon som inte drar LoS till sitt originalmål fortfarande searchlighta det?
Exempel: En griffon bakom ett stort hus skjuter indirekt på ett mål mindre än 36 tum bort. Kan man då searchlighta genom huset så att säga?
Hittar ingenting i regelboken om att man inte får göra det, så motiverar man det kanske med att en griffon med "searchlights" istället har något sökljus på sina bomber? Eller är det FAQ:at någonstans?
Exempel: En griffon bakom ett stort hus skjuter indirekt på ett mål mindre än 36 tum bort. Kan man då searchlighta genom huset så att säga?
Hittar ingenting i regelboken om att man inte får göra det, så motiverar man det kanske med att en griffon med "searchlights" istället har något sökljus på sina bomber? Eller är det FAQ:at någonstans?
"Or Draigo's entry, which is also decidedly ridiculous. Not only did he walk into Tzeentch's house, but he drank all his beer, slept with his wife, and pissed on all the nice tapestries!"
Re: LoS och Searchlights
"lysgranater" brukar inte explodera sådär jättekraftigt utan faller sakta ner mot målet för att lysa upp området.
i nutid och verkligheten då alltså.
i nutid och verkligheten då alltså.
Ja' än't bittä'!
Det känns väldigt intuitivt att en Search light måste ha Line Of Sight till sitt mål.
Det är ju representerat på alla fordon med en lykta så jag menar att den lyktan måste kunna riktas mot målet.
Lyssbloss må vara en möjlighet men känns långsökt.
Men det är som sagt vad jag rent intuitivt tycker.
Det är ju representerat på alla fordon med en lykta så jag menar att den lyktan måste kunna riktas mot målet.
Lyssbloss må vara en möjlighet men känns långsökt.
Men det är som sagt vad jag rent intuitivt tycker.
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019
Om kriget kommer, 2019
Det är ganska solklart att du får använda din searchlight mot det du skjuter på. Kan du targetta något kan du alltså lysa upp det.
Exakt.Ancalagon skrev:Det är ganska solklart att du får använda din searchlight mot det du skjuter på. Kan du targetta något kan du alltså lysa upp det.
Rent RAW så får man det, men med tanke på att det inte är lysgranater utan en strålkastare... Nej.
Håller inte med FLAAC folket utan självklart får man använda searchlight på saker även om man skjuter indirekt
Så du searchlightar den indirekt?kombat skrev:Håller inte med FLAAC folket utan självklart får man använda searchlight på saker även om man skjuter indirekt
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.
LoS och Searchlights
I 5e var det rätt självklart att man behövde los. De funkade nästan precis som en vanligt vapen. Har searchlight någon barrage regel som gör att den kan dra indirekt los. Nej, dvs känns det rätt felaktigt att den följer med ex. en basilisks skott. Nu är jag inte så konsekvent i mina regeltolknigar. (Scattrande blasts t.ex.) men att lysa upp med en lampa på något man inte ser känns bara fel.