Flyer leaving combat air space

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
theWatchman

Flyer leaving combat air space

Inlägg av theWatchman »

Undrar en sak om fylers som flyger av bordet.

Det står något luddigt i regelboken om att man inte får vinkla sig flyer på ett sätt så att den åker av bordet då den kommer in från reserv. Det tolkar jag som att man inte får lämna bordet i sin movement fas första rundan man kommit in. Hur är det då med flat out? kan man göra det så man kommer av bordet första rundan man är på bordet?

Användarvisningsbild
kombat

Re: Flyer leaving combat air space

Inlägg av kombat »

Så som jag tolkar det är den reglen som säger att man får flyga av bordet under zooming och inte under flat out därför kan man inte flyga ut under sitt flat out move. Det förhindrar också extremt tråkigt spelande med att köra in och sen ut sin flygare hela tiden vilket bara är positivt.

Tirumbar

Inlägg av Tirumbar »

kombat skrev:Så som jag tolkar det är den reglen som säger att man får flyga av bordet under zooming och inte under flat out därför kan man inte flyga ut under sitt flat out move. Det förhindrar också extremt tråkigt spelande med att köra in och sen ut sin flygare hela tiden vilket bara är positivt.
+ 1
Richard Petersson
He-Man har för övrigt sjukt många figurer som funkar i Necron-armén

Användarvisningsbild
theWatchman

Inlägg av theWatchman »

kombat skrev:Så som jag tolkar det är den reglen som säger att man får flyga av bordet under zooming och inte under flat out därför kan man inte flyga ut under sitt flat out move. Det förhindrar också extremt tråkigt spelande med att köra in och sen ut sin flygare hela tiden vilket bara är positivt.
Nja.. i reglerna står det ju: A zooming flyer that goes flat out... vilket indikerar att man är zooming när man kör flat out vilket då alltså inte hindrar en flyer från att lämna bordet under flat out movet.

Användarvisningsbild
kombat

Inlägg av kombat »

It is quite likely that a a flyer making a zoom move will leave the board...
Ett zoom move gör man i movementfasen annars är det ett flat out move

Användarvisningsbild
theWatchman

Inlägg av theWatchman »

Så om man gör ett flat out move så är man alltså inte längre zooming? Det blir ju väldigt knepigt?

Tirumbar

Inlägg av Tirumbar »

Oavsett exakt formulering är väl avsikten rätt klar - man får inte flyga av samma runda man kommer in.
Richard Petersson
He-Man har för övrigt sjukt många figurer som funkar i Necron-armén

Användarvisningsbild
kombat

Inlägg av kombat »

theWatchman skrev:Så om man gör ett flat out move så är man alltså inte längre zooming? Det blir ju väldigt knepigt?
Nej du är fortfarande zooming men ett zoom move gör du i movement fasen, flat out move i shooting fasen

Halvar

Inlägg av Halvar »

jag följer inte riktigt. finns det ett speciellt zoom move som inte är moving? hur kan man då göra ett move som är över 18" för att hålla sig i luften?

och framförallt, förlorar skimmers som tankshockar sin jink save eftersom den gör ett tank shock move och inte ett move? träffar man tankshockers automagiskt i följande närstridsfas eftersom de inte gjort ett move utan bara ett tank shock move?

hur ont det än gör så tror jag tyvärr att tittarmannen har rätt. åtminstone med de motargumenten som presenterats hittills.
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
L3go

Inlägg av L3go »

kombat skrev:
theWatchman skrev:Så om man gör ett flat out move så är man alltså inte längre zooming? Det blir ju väldigt knepigt?
Nej du är fortfarande zooming men ett zoom move gör du i movement fasen, flat out move i shooting fasen
... och för att föra ämnet tillbaka till huvudfrågan, så står det inget i "leaving combat air space" om att man måste lämna bordet i movement fasen.
därav får Halvar dagens "apressiiis".
Division 5.
Captaingallas skrev:Blir det trångt i bokhyllan när svärmen växer kan jag alltid förvara dem på kylskåpet!

Skriv svar