Barrage i 6:e
Barrage i 6:e
1. Behöver man stå still för att skjuta en barrage ?
2. Kan man skjuta direkt, (öppna sikten) utan att lobba ?
Jag har försökt hitta hänvisningarna till dessa i 6:e men misslyckats vilket antyder för mig att de faktiskt inte gäller längre.
Dvs man kan åka och skjuta barrage och man får inte skjuta utan att använda barrage reglerna.
Vad säger internetz ?
2. Kan man skjuta direkt, (öppna sikten) utan att lobba ?
Jag har försökt hitta hänvisningarna till dessa i 6:e men misslyckats vilket antyder för mig att de faktiskt inte gäller längre.
Dvs man kan åka och skjuta barrage och man får inte skjuta utan att använda barrage reglerna.
Vad säger internetz ?
Richard Petersson
He-Man har för övrigt sjukt många figurer som funkar i Necron-armén
He-Man har för övrigt sjukt många figurer som funkar i Necron-armén
Re: Barrage i 6:e
Barrage vapen följer reglerna för Blasts och Blastvapen kan inte skjuta Snap Fire, dvs måste du stå still för att få skjuta med dem med non-vehicle units. Detsamma gäller för Ordnance Barrage tack vare Ordnance regeln.
Fordon med Ordnance kan åka och skjuta, men skjuter snap fire med alla andra vapen om man använder Ordnance.
Barrage kan skjuta vanligt precis som en vanlig blast. Däremot har just Barrage tilläggsregel att de kan välja att istället skjuta Indirect
Fordon med Ordnance kan åka och skjuta, men skjuter snap fire med alla andra vapen om man använder Ordnance.
Barrage kan skjuta vanligt precis som en vanlig blast. Däremot har just Barrage tilläggsregel att de kan välja att istället skjuta Indirect
Re: Barrage i 6:e
Ickefordon får visst gå och skjuta barrage om de inte är heavy eller ordnance (är dock på osäker om det finns några sådana vapen i praktiken).
Annars stämmer det.
Annars stämmer det.
Re: Barrage i 6:e
oj, hade missat "Barrage weapons can fire indirectly". Så du får dra av BS när du kan se ditt target, dock så är det fortfarande ett lobbat skott och du får alla fördelar utav det.
Alexander Merinen
Re: Barrage i 6:e
1. Fordon får åka och skjuta barrage, infanteri får bara göra det om vapnet inte är heavy (kan inte komma på något barragevapen som är assault utom Tau's specialvapen).
2. Du får skjuta direkteld, men skjuter du indirekt får du inte dra av BS vare sig du ser målet eller inte.
2. Du får skjuta direkteld, men skjuter du indirekt får du inte dra av BS vare sig du ser målet eller inte.
Re: Barrage i 6:e
Direkt eld och indirekt eld är samma sak, bara det att du inte drar av BS på indirekt eld och kan targeta saker utanför LoS.Neth_Oni skrev:1. Fordon får åka och skjuta barrage, infanteri får bara göra det om vapnet inte är heavy (kan inte komma på något barragevapen som är assault utom Tau's specialvapen).
2. Du får skjuta direkteld, men skjuter du indirekt får du inte dra av BS vare sig du ser målet eller inte.
Barrage regeln har tre special regler, bara regel ett är valbar (regeln om indirekt eld)
regel nummer två säger att du räknar woundsen som om de kommer från mitten av plattan och är alltid i effekt om du har ett vapen med barrage.
Alexander Merinen
Re: Barrage i 6:e
Neth_Oni skrev:(kan inte komma på något barragevapen som är assault utom Tau's specialvapen).
Återigen. Biovore.
Re: Barrage i 6:e
nu när du säger det så ser jag ju att oavsett hur man skjuter så kommer skottet uppifrån, men det betyder också att man inte längre kan skjuta på saker som är nära. Numera måste man alltid räkna med eventuell minimum range på vapnet, vilket betyder att en baselisk får väldigt svårt att ens få skjuta om man inte möter en gunline
Re: Barrage i 6:e
BRB sid 34 skrev:Barrage weapons can fire indirectly. This means they can fire at a target that they do not have line of sight to and/or a target that is withing the weapon's minimum range (if it has one).
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-