Shadowfield + fortune?
Shadowfield + fortune?
Mötte en svinhård enhet i min förra match, där man hade en DE karaktär som tankade med vad jag tror var ett shadowfield (2++, burns out after first fail). Spelaren slängde Fortune på enheten så karaktären fick slå om sitt 2++ . Helt omöjlig att döda mao.
Nu till mina följdfrågor:
1) FAQ säger ju att DE =\= Eldar. Skulle han ens kunna åtnjuda fördelarna från Fortune?
2) påvErkar fortune alla typer av saves? Cover, armour och inv?
3) Om han misslyckas med ett save, brinner shadowfield ut eller måste han misslyckas med två 2++ på raken för att det ska brinna ur?
Nu till mina följdfrågor:
1) FAQ säger ju att DE =\= Eldar. Skulle han ens kunna åtnjuda fördelarna från Fortune?
2) påvErkar fortune alla typer av saves? Cover, armour och inv?
3) Om han misslyckas med ett save, brinner shadowfield ut eller måste han misslyckas med två 2++ på raken för att det ska brinna ur?
Re: Shadowfield + fortune?
1: Ja, det funkar, men det går bara att lägga på eldarenheter så endast DE ICs (och tau ICs) kan dra nytta av fortune, inte andra allierade enheter.
2: Fortune påverkar alla typer av saves, dvs armour, cover och invulnerable
3: En reroll är en reroll, så bara det slutgiltiga resultatet gäller. Så han måste slå två ettor i rad om det ska misslyckas och shadowfieldet ta slut.
2: Fortune påverkar alla typer av saves, dvs armour, cover och invulnerable
3: En reroll är en reroll, så bara det slutgiltiga resultatet gäller. Så han måste slå två ettor i rad om det ska misslyckas och shadowfieldet ta slut.
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
- Inlägg: 11197
- Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
- Ort: Uppsala
Re: Shadowfield + fortune?
+1Gustav skrev:1: Ja, det funkar, men det går bara att lägga på eldarenheter så endast DE ICs (och tau ICs) kan dra nytta av fortune, inte andra allierade enheter.
2: Fortune påverkar alla typer av saves, dvs armour, cover och invulnerable
3: En reroll är en reroll, så bara det slutgiltiga resultatet gäller. Så han måste slå två ettor i rad om det ska misslyckas och shadowfieldet ta slut.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
-
Gonka Koff
- Inlägg: 2745
- Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55
Re: Shadowfield + fortune?
Förtydligande av 1): en eldarenhet med en joinad DE-karaktär är ju fortfarande en "eldarenhet" man kan kasta fortune på. Fortune fungerar sedan för hela enheten, inklusive DE-karaktären.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham
Re: Shadowfield + fortune?
Anfall i en annan vinkel så löser man det problemet. I närstrid kan man lösa det med att sätta en kille med annat initiativ i baskontakt med fältet så att resten av attackerna går på övriga i enheten. Eller så kan såklart bara ösa på med wounds, 36-ish wounds på en T3 enhet är inte så knepigt att komma upp i.
Alexander Merinen
Re: Shadowfield + fortune?
Den gör inga wounds...
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."
Re: Shadowfield + fortune?
Blir dock jobbigt om det är Wraithguards.Zurken skrev:Anfall i en annan vinkel så löser man det problemet. I närstrid kan man lösa det med att sätta en kille med annat initiativ i baskontakt med fältet så att resten av attackerna går på övriga i enheten. Eller så kan såklart bara ösa på med wounds, 36-ish wounds på en T3 enhet är inte så knepigt att komma upp i.