Shadowfield + fortune?

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
John_F
Inlägg: 1022
Blev medlem: 04 maj 2012, 08:29

Shadowfield + fortune?

Inlägg av John_F »

Mötte en svinhård enhet i min förra match, där man hade en DE karaktär som tankade med vad jag tror var ett shadowfield (2++, burns out after first fail). Spelaren slängde Fortune på enheten så karaktären fick slå om sitt 2++ . Helt omöjlig att döda mao.

Nu till mina följdfrågor:
1) FAQ säger ju att DE =\= Eldar. Skulle han ens kunna åtnjuda fördelarna från Fortune?
2) påvErkar fortune alla typer av saves? Cover, armour och inv?
3) Om han misslyckas med ett save, brinner shadowfield ut eller måste han misslyckas med två 2++ på raken för att det ska brinna ur?

Användarvisningsbild
Gustav
Inlägg: 514
Blev medlem: 17 nov 2010, 13:51
Ort: Lund

Re: Shadowfield + fortune?

Inlägg av Gustav »

1: Ja, det funkar, men det går bara att lägga på eldarenheter så endast DE ICs (och tau ICs) kan dra nytta av fortune, inte andra allierade enheter.
2: Fortune påverkar alla typer av saves, dvs armour, cover och invulnerable
3: En reroll är en reroll, så bara det slutgiltiga resultatet gäller. Så han måste slå två ettor i rad om det ska misslyckas och shadowfieldet ta slut.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Shadowfield + fortune?

Inlägg av DHettNeck »

Gustav skrev:1: Ja, det funkar, men det går bara att lägga på eldarenheter så endast DE ICs (och tau ICs) kan dra nytta av fortune, inte andra allierade enheter.
2: Fortune påverkar alla typer av saves, dvs armour, cover och invulnerable
3: En reroll är en reroll, så bara det slutgiltiga resultatet gäller. Så han måste slå två ettor i rad om det ska misslyckas och shadowfieldet ta slut.
+1
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: Shadowfield + fortune?

Inlägg av Gonka Koff »

Förtydligande av 1): en eldarenhet med en joinad DE-karaktär är ju fortfarande en "eldarenhet" man kan kasta fortune på. Fortune fungerar sedan för hela enheten, inklusive DE-karaktären.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Shadowfield + fortune?

Inlägg av Zurken »

Anfall i en annan vinkel så löser man det problemet. I närstrid kan man lösa det med att sätta en kille med annat initiativ i baskontakt med fältet så att resten av attackerna går på övriga i enheten. Eller så kan såklart bara ösa på med wounds, 36-ish wounds på en T3 enhet är inte så knepigt att komma upp i.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
XecrNist
Inlägg: 936
Blev medlem: 06 dec 2008, 11:41
Ort: Strängnäs

Re: Shadowfield + fortune?

Inlägg av XecrNist »

Man skjuter 1+ boon of mutation så löser det sig ;)

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Shadowfield + fortune?

Inlägg av LillePer »

Fast får man inte look out sir mot boonen ?

Användarvisningsbild
Excessus
Inlägg: 1550
Blev medlem: 10 apr 2011, 23:52

Re: Shadowfield + fortune?

Inlägg av Excessus »

Den gör inga wounds...
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."

Användarvisningsbild
XecrNist
Inlägg: 936
Blev medlem: 06 dec 2008, 11:41
Ort: Strängnäs

Re: Shadowfield + fortune?

Inlägg av XecrNist »

Excessus skrev:Den gör inga wounds...
Precis :P

Mag-El
Inlägg: 682
Blev medlem: 23 okt 2008, 15:02
Ort: Malmö

Re: Shadowfield + fortune?

Inlägg av Mag-El »

Zurken skrev:Anfall i en annan vinkel så löser man det problemet. I närstrid kan man lösa det med att sätta en kille med annat initiativ i baskontakt med fältet så att resten av attackerna går på övriga i enheten. Eller så kan såklart bara ösa på med wounds, 36-ish wounds på en T3 enhet är inte så knepigt att komma upp i.
Blir dock jobbigt om det är Wraithguards.

Skriv svar