VArför invisibility kan ge flera squads 2+ cover.

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017

VArför invisibility kan ge flera squads 2+ cover.

Inlägg av refabricated »

Har varit på 2 turneringar nu och lekt med denna abuse? lite. Har resulterat i ett antal disskusioner med dommare och dessa har efter lite disskusion (tveksamt) hållit med om att jag haft rätt.

Hela "tricket" går ut på att till en squad addera 2 karaktärer och sedan kasta invisibility på den squaden.
Invis ger squaden specialreglerna stealth och shrouded. Samt att de som slåss mot denna sqaud WS1.
Från regelbok sid 39:
"While an independant character is part of a unit he counts as part of the unit for all rules purposes, though he still follows the rules for characters."
DVS. karaktärer får samma specialregler som uniten han joinat får.

Från regelbok sid 39:
"Sometimes, a unit that an IC has joined will be the target of a beneficial or harmful effect, such as those bestowed by the Blind special rule, for example. If the character leaves the unit, both he and the unit and the unit ocntinue to be affected by the effect, so you'll need to mark the character accordingly."
Denna biten ger oss att efter karaktären lämnat squade så har squaden special reglerna stealth+shroud samt WS1 grejen. Karaktären har stealth + shrouding.

Från regelbok sid 39:
Conversly, if a character joins a unit after that unit has been the target of an ongoing effect(or joins after himselfe having been the target of an ongoing effect) benefits and penalties from that effect are not shared."
Det är denna biten som får folk att tvivla på att invis smittar. Men man behöver läsa exemplet under.

Från regelbok sid 39:
"For example, Crimson Fists Tac sq H is suffering the effects of the Bild special rule. If cpt C joins the unit he does not suffer the results of the Blind special rule as he was not there when it happend"
Uniten har Blind special rule, kolla man denna regel på sid34 står där inget om att denna skulle smitta eller överföras till andra.

Det som händer i mitt fall är att en karaktär med nyligen erhållna specialregler stealth och shrouding joinar en unit. Läser man på stealth och shrouding står det klart och tydligt(sid 41,42) att dessa gäller hela uniten om en modell har regeln.

WS1 grejen överförs dock inte, då denna bara gäller den unit som var target av spellen invisibility.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
Jimmy Johansson

Re: VArför invisibility kan ge flera squads 2+ cover.

Inlägg av Jimmy Johansson »

Kan bara flika in att jag anser att din tolkning är helt korrekt. Det finns inga otydligheter alls här.
egge skrev:-Jimmy är sjukt trevlig. Jimmys armé var det inte :wub:

Användarvisningsbild
kombat

Inlägg av kombat »

Sluta kalla det för abuse för det är det inte :)

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

Om detta är skrivet till mig så blev jag överbevisad redan i armélistetråden och ändrade åsikt där.

RAW tydligt, RAI vetefan, borderline på abuse då det antagligen inte tänkt att man skall kunna ge +cover till två enheter för kostnaden av en Invisibility.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017

Inlägg av refabricated »

Inte alls menat till dig Katar, utan snarare att jag hoppas spara 15min dommarinblandning i matcher genom att här sprida hur det fungerar.
2 enheter? Jag spelar med 2 sorcar så det blir till 3 enheter :)
Senast redigerad av 1 refabricated, redigerad totalt 18 gånger.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
Gustav

Inlägg av Gustav »

SM+IG eller BA+IG kan ge invisibility till 12 (15 för SM om man lyckats få loss sina techmarines från kanonerna) enheter med en spell ;)

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Det är nog inte tänkt att fungera så... Men ja, det fungerar nog så ändå.
Alexander Merinen

Mutt

Inlägg av Mutt »

Gustav skrev:SM+IG eller BA+IG kan ge invisibility till 12 (15 för SM om man lyckats få loss sina techmarines från kanonerna) enheter med en spell ;)
Får techmarinen independent charater special rule bara för att kanonen dör?

Användarvisningsbild
John_F

Inlägg av John_F »

Gustav skrev:SM+IG eller BA+IG kan ge invisibility till 12 (15 för SM om man lyckats få loss sina techmarines från kanonerna) enheter med en spell ;)
Hur fungerar detta? Nej, jag kommer nog aldrig spela så men är nyfiken..

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

2 Librarians, 9 Sanguinary Priests, 1 Commissar Lord och 5 Priests börjar i samma enhet. Sen splittar de på sig.
Alexander Merinen

Skriv svar