Blandade frågor som jag hörde på en poscast

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
guildmaster
Kontakt:

Inlägg av guildmaster »

Lyssnade på 40kUK nyss och hörde några saker som jag inte fattade. Lyckades inte hitta svaren i regelboken.

1. Får ett fordon bakom en Bastion 3+ cover save? Eller är det bara om man inte ser fronten och måste skjuta på en sida i fel arc (+1 i cover)

2. Kan cyklar och hopptrupper åka i fordon i 6:e och att de bara tar lite mer plats (bulky)?
Stay alert, trust no one and keep your laser handy!

Användarvisningsbild
kelaino

Re: Blandade frågor som jag hörde på en poscast

Inlägg av kelaino »

guildmaster skrev:1. Får ett fordon bakom en Bastion 3+ cover save? Eller är det bara om man inte ser fronten och måste skjuta på en sida i fel arc (+1 i cover)
Sid 75 i regelboken, man slår save som för annat. Även exemplifierat att fordon får 4+ bakom en ruin.
guildmaster skrev:2. Kan cyklar och hopptrupper åka i fordon i 6:e och att de bara tar lite mer plats (bulky)?
På sid 78 står det att bara infanteri ("not including jump or jet pack infantry") får transporteras "unless stated otherwise". Jag skummade regelboks-FAQ men hittade inget som sa något annat, kan ha missat något den rosa texten gör ont i ögonen :P
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

kelaino skrev:
guildmaster skrev:2. Kan cyklar och hopptrupper åka i fordon i 6:e och att de bara tar lite mer plats (bulky)?
På sid 78 står det att bara infanteri ("not including jump or jet pack infantry") får transporteras "unless stated otherwise". Jag skummade regelboks-FAQ men hittade inget som sa något annat, kan ha missat något den rosa texten gör ont i ögonen :P
Jag tror att det är en förberedelse för transporter i framtiden. Just nu kan jag inte komma på någon transport som tillåts transportera modeller större än Terminators. Jämför man med lite Super-Heavys så verkar det som att de kan transportera typ allt och att Bulky, Very Bulky & Extremely Bulky är restriktioner tagna från dem.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Halvar

Inlägg av Halvar »

nightscythe får transportera jetbikes. eller kunde iaf i femte.
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
LillePer

Inlägg av LillePer »

Precis. De kan transportera biksen som är very bulky.

Användarvisningsbild
guildmaster
Kontakt:

Inlägg av guildmaster »

Ok tack för alla svar.
Stay alert, trust no one and keep your laser handy!

Skriv svar