Deepande vehicles

Regelfrågor och förslag på husregler
egge

Deepande vehicles

Inlägg av egge »

Soul grinder deepar. Man placerar ut figuren och scattrar. Vad får man göra om modellen scattrar?:

1. Vända på modellen när den scattrar eller behåller det samma "facing"?

2. Ändra på benen så att den kanske klarar sig från impassable terrain? Särskilt om ena benet är lite löst och råkade slängas ut när man placerar modellen...
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Re: Deepande vehicles

Inlägg av DHettNeck »

Rimligtvis borde du få välja vilket håll den ska titta åt när du sett vart den hamnar. Sen bprde benen limmas fast och modellen sättas på en stor cool bas just för att undvika sånna saker som du just nämner. Walkers borde alltid ha bas...
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
kelaino

Inlägg av kelaino »

Insstämmer med Dhettneck. Defilern förtjänar en bas av rent speltekniska skäl och man borde rimligtvis få bestämma facing, i värsta fall får walkers pivota för att skuta i shooting phasen (pg72 i stora boken) eller runna om de känns bättre.

När jag någon gång får vantarna på en defiler ska de i alla fall skäras ut en bas av några gamla glasslådor (2 lager hårdplast borde fixa biffen) har någon annan ett bra förslag på hur man kan göra jättebaser vore det trevligt att höra.
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Självklart så måste man spela med en riktig bas/imaginär bas och den måste vara rund.
Annars blir allt annat också krångligt.

Finns det riktiga fordon med Deep Strike? dvs fordon utan WS som inte är runda?
Isf behöver man veta vad som gäller för dem...

egge

Inlägg av egge »

Land speeders. Dock inte så viktigt.

När det gäller soul grinders...bestämmer man inte hur den skall titta när man väljer vart den skall deepa? Efter den deepat så är dess movement klar. Och då får den ju inte vända sig. Får den vända sig när den scattrar så kan den snurra undan faror. Det kan bli lite konstiga situationer annars där man kollar att den inte landar så att den kan dö. Sedan kanske den inte alls står där.

Jag menar att det går ju fortfarande fleeta...
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Joppe

Inlägg av Joppe »

Sätter man benen på soulgrindern maximalt utspridda är basen ungefär dubbelt så stor som om de är helt ihoptryckta. Anser att det borde följt med bas, alternativt regler om bas. Men reglerna som de är nu gör att man kan spela med de helt ihoptryckta. Måste ju även finnas utrymme för att posera figuren på något snyggt sätt utan att det påverkar spelet egentligen.

Mina soulgrinders kommer ha sina ben utspridda, mest för att jag lättare vill komma in i närstrid.

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Är en 5" blast en rimlig basstorlek?

Joppe

Inlägg av Joppe »

Nu sitter jag på jobbet men det verkar rimligt +/- någon centimeter.

Delirium

Inlägg av Delirium »

Jag tycker inte man får ändra riktning.
"Sir, the possibility of successfully navigating an asteroid field are 3,720 to 1!"
"Never tell me the odds."

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

speedfreek skrev:Finns det riktiga fordon med Deep Strike? dvs fordon utan WS som inte är runda?
Isf behöver man veta vad som gäller för dem...
Enheter som är permanent immobile får automatiskt Deep Strike om de placeras i Reserve. (s. 94, Arriving from reserve, sista stycket.)

Med dessa blir ju frågan ännu viktigare, eftersom de inte kan vrida på sig när de väl är placerade. Relaterad fråga blir ju hur man gör med Sentry Guns, som dessutom ska välja Firing Mode.

Skriv svar