Orkernas psykförmågor i 6:e

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
guildmaster
Kontakt:

Orkernas psykförmågor i 6:e

Inlägg av guildmaster »

Orkernas psykkrfter är ju helt slumpmässig och används inte så ofta. Men jag har några frågor som dykt upp nu med 6:ed. Jag bifogar lämpliga regeltexter som underlag.

1. Kan man skjuta ner flygare med Zzap. Det är en psychic shooting attack som träffar automatiskt. (Håller mina gröna tummar)

Ork codex:
Zzap. The eyes of the weirdboy glow a blazing green, discharging an incandescent beam that strikes with the force of a thunderbolt. Choose an enemy unit within the line of sight. If in range, that unit is automatically hit. Zzap has the profile below: Range 36", Strength 10, AP 2, Melta

Från regelbokens FAQ:
Q: Does a weapon that hits automatically, still hit automatically
when making a Snap Shot? (p13)
A: Yes.

Q: Can psychic shooting attacks be fired as Snap Shots (assuming
that the Psyker has enough Warp Charge available and requires a
roll to hit)? (p13)
A: Yes, but only in your own Shooting phase. This means that
psychic shooting attacks cannot be made when firing
Overwatch.

2. Vad händer om man mot alla odds lyckas med Zogwortz curse mot t ex Necron lord eller St Selestine? Räknas de som förlorade modeller och har chans att komma tillbaka när de förvandlas till en squig alternativt när squigen dör. Misstänker att det är samma diskussion med demonernas Spawn-förmåga.

Ork codex:
Zogwort's curse: Old Zogwort has the ability to transform a powerful enemy into a squig. Zogwort may use his curse as a psychic power instead of rolling on the Weirdboy psychic power chart. Choose an independent character model that is in Zogwort's line of sight. If that model is within 18", both players roll a dice. If the ork player scores higher, the target model is replaced by a squig under the control of your opponent. You must provide the squig model. It has the profile below and no wargear or special rules, but is an independant character that counts as infantry.
WS 4, BS 0, S 3, T 3, W 1, I 3, A 1, Ld 5, Sv -
Stay alert, trust no one and keep your laser handy!

Användarvisningsbild
Styranimon

Re: Orkernas psykförmågor i 6:e

Inlägg av Styranimon »

Jag tycker ju helt klart att Zzap borde fungera på flygare.
Den andra frågan har jag ingen aning om...
Simon Holm - Vanijja Majiins and Nids'.

Blir man glad åt lite, har man mycket att vara glad åt! :D

Användarvisningsbild
Gustav

Inlägg av Gustav »

Zzap funkar inte på flygare
regelbokFAQ skrev:Q: How do maelstroms, novas and beams – or indeed any weapon that doesn’t need to roll To Hit or hits automatically – interact with
Zooming Flyers and Swooping Flying Monstrous Creatures? (p13)
A: Only Snap Shots can hit Zooming Flyers and Swooping Flying Monstrous Creatures. Therefore, any attacks that use blast markers, templates, create a line of/area of effect or otherwise don’t roll to hit cannot target them. This includes weapons such as the Necron Doom Scythe’s death ray or the Deathstrike missile of the Imperial Guard, and psychic powers that follow the rule for maelstroms, beams, and novas.
En squigifikerad nekron får inte reanimera
nekronFAQ skrev:Q: If a model with the Reanimation Protocol special rule is replaced by another model, for example it is turned into a Chaos Spawn or replaced by Trazyn the Infinite, do you place a reanimation protocol or ever-living counter next to the unit? (p29)
A: No.

Användarvisningsbild
guildmaster
Kontakt:

Inlägg av guildmaster »

1. Jag tycker FAQ-punkterna motsäger varandra. A. Man får inte skjuta snapshot om man träffar automatiskt. B Man får skjuta snapshot även om man träffar automatiskt. Jag fattar inte vad de menar.

Det finns vad jag vet inga andra skjut vapen som träffar automatiskt som kan träffa flyers så jag misstänker att det inte borde fungera.
Stay alert, trust no one and keep your laser handy!

Användarvisningsbild
Gustav

Inlägg av Gustav »

De knarkade lite när det skrev FAQn (precis som reglerna) men man får ta det som att grejer som träffar automatiskt gör det även på snap shot förutom mot flygare då de inte träffar alls.

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Nej, de säger egentligen inte emot varandra.

Den andra, den om novas etc gäller bara mot Flyers. Om du skjuter på en Flyer kan du bara träffa med Snap Shots, och vidare står det att powers och shooting som träffar automatiskt inte ens får targetta.

Det finns gott om andra situationer som inte rör flyers som gör att man enbart kan skjuta snap shots, t.ex att man hoppat ur ett fordon som blivit shaken.

I alla de fall man bara kan skjuta Snap Shots, och om man gör det med t.ex Zzap så träffar den fortfarande automatiskt.

OM du hade fått targetta en flyer med Zzap hade du fortfarande träffat automatiskt, men det får du inte.

Hoppas att det reder ut det hela :)

Användarvisningsbild
Lottomannen

Inlägg av Lottomannen »

Regeln som gäller novas, beams och maelstorms innefattar ju även andra "områdesattacker" så som templates och blast, så den går rimligtvis inte att applicera på Zzap, som är en (o)vanlig shootingattack utan area-effekt.

Om det sen innebär att den träffar flyers automatiskt, det vette sjutton.
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Lottomannen skrev:Regeln som gäller novas, beams och maelstorms innefattar ju även andra "områdesattacker" så som templates och blast, så den går rimligtvis inte att applicera på Zzap, som är en (o)vanlig shootingattack utan area-effekt.

Om det sen innebär att den träffar flyers automatiskt, det vette sjutton.
Q: How do maelstroms, novas and beams – or indeed any weapon that doesn’t need to roll To Hit or hits automatically – interact with
Zooming Flyers and Swooping Flying Monstrous Creatures? (p13)
A: Only Snap Shots can hit Zooming Flyers and Swooping Flying Monstrous Creatures. Therefore, any attacks that use blast markers, templates, create a line of/area of effect or otherwise don’t roll to hit cannot target them. This includes weapons such as the Necron Doom Scythe’s death ray or the Deathstrike missile of the Imperial Guard, and psychic powers that follow the rule for maelstroms, beams, and novas.

Det fetmarkerade täcker in Zzap, då den är en psychic shooting attack, och inte slår to hit :)

Skriv svar