Flyer deployment

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
whistler
Inlägg: 300
Blev medlem: 11 dec 2010, 20:36
Ort: Ängelholm

Flyer deployment

Inlägg av whistler »

Tycker det står lite luddigt om hovrande flyers.
En vanlig flyer är ju alltid i reserv. Men om man har en flyer som hovrar, kan man deploya den hovrande istället för reserv?

Mvh Lorden
Stop pointing those flashlights at me! They tickle!

tue
Inlägg: 288
Blev medlem: 16 okt 2008, 14:06

Re: Flyer deployment

Inlägg av tue »

När en flyer kommer in från reserv måste du välja om den ska zooma eller hovra, s81 nedre högra hörnet

Så ja du kan flyga in från kanten som hover (fast skimmer)

Användarvisningsbild
Gustav
Inlägg: 514
Blev medlem: 17 nov 2010, 13:51
Ort: Lund

Re: Flyer deployment

Inlägg av Gustav »

Frågan var om man kan deploya flyers som kan hovra istället för att reserva dem.
Första stycket i flyerreglerna klargör att så inte är fallet, de måste alltid reserva. Att man kan hovra gör inte att man inte är en flyer.

tue
Inlägg: 288
Blev medlem: 16 okt 2008, 14:06

Re: Flyer deployment

Inlägg av tue »

Rakt från GWs faq

Q: Flyers normally have to start in reserve, but can a Flyer (Hover)
choose to begin the game in Hover mode and deploy with the rest of
the army? (p81)
A: No.

Användarvisningsbild
Lillen
Inlägg: 1472
Blev medlem: 08 jun 2009, 12:26
Ort: Nyköping

Re: Flyer deployment

Inlägg av Lillen »

Hur är det med c'tanens Grand illusion som gör att man kan ta in saker man satt i reserv och deploya dom?

Sorry för trådkapning.

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Flyer deployment

Inlägg av LillePer »

Måste väl vara lagligt att deploya det du tar ur reserv. Vilket flyers inte är.

Användarvisningsbild
Lillen
Inlägg: 1472
Blev medlem: 08 jun 2009, 12:26
Ort: Nyköping

Re: Flyer deployment

Inlägg av Lillen »

Står det verkligen så? Står saker som även är i reserv.

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Flyer deployment

Inlägg av LillePer »

En flyer får ju aldrig deploya så jag tycker det är regelbändning. Men högst personligt utan annat regelstöd än sunt förnuft.

Användarvisningsbild
Lillen
Inlägg: 1472
Blev medlem: 08 jun 2009, 12:26
Ort: Nyköping

Re: Flyer deployment

Inlägg av Lillen »

Jag håller med dig om att det borde inte vara så. Men tyvärr är inte reglerna tydliga i vad som gäller. Ville mest bara lyfta frågan som folk har diskuterat andra ställen.

Ancalagon
Inlägg: 3323
Blev medlem: 15 aug 2011, 16:15

Re: Flyer deployment

Inlägg av Ancalagon »

Det är egentligen inte otydligt om man bara fortsätter att läsa:

"You can immediately redeploy this many units, subject to the normal deployment rules for the mission

Normala deploymentregler för flyers är att de inte får deployas, utan måste starta från reserves.

Skriv svar