Känns som en dum fråga men lika bra att se vad ni tycker.
Texten för big bomms säger att en deffkopta kan göra en special-attack
en gång per match, även om den turbo-boostat etc.
Frågorna som kommer upp är:
- Om man släpper en bomb, skall det då räknas som att målet var det man sköt på
när man sen vill charga? (troligtvis inte då detta inte är koptans shooting men...).
- För att träffa så ska man slå scatter och 1d6 enligt texten. Anses detta fungera
som vanlig shooting (dra av BS)? (tror inte det då det inte är koptans shooting
fortfarande, men antar att det klassas som en shooting attack).
Ja, knasiga frågor. Men lika bra att kolla hur ni andra tänker.
Deffkoptas och Big bomm's
Deffkoptas och Big bomm's
Mork, the articulate ork!
Re: Deffkoptas och Big bomm's
Jag fyller på med frågor efter att ha kikat lite på reglerna. (Och då har jag ändå spelat med den, och t o m fått iväg den en gång.)
När fan släpper man bomben egentligen? Gör man det istället för vanligt skytte?
När fan släpper man bomben egentligen? Gör man det istället för vanligt skytte?
-
Simon Talltorp
släpper man den inte i movementfasen och löser attacken i movementfasen? lite som (i brist på bättre exempel) deathstormpoden som blästrar loss i reserves-fasen.
xdanskx skrev:Varje gång jag skall spela på ett bord helt gjort i frigolit dör en del av mitt hjärta... Och det fanns fasen inte mycket till hjärta att ta av från början....
Jo, det är så jag tolkat det också.
Det är en specialattack som löses i movement. Och den påverkar inte deffkoptan på
något sätt alls. Oavsett vad gäller skytte senare eller assault. Men man vill ju gärna
höra med fler.
Det är en specialattack som löses i movement. Och den påverkar inte deffkoptan på
något sätt alls. Oavsett vad gäller skytte senare eller assault. Men man vill ju gärna
höra med fler.
Jag har tolkat det precis som ni andra, dvs, droppa den i movement phase, över valfritt mål under dess path, man drar inte av BS, då de inte är skytte, scattrar 1d6 och hit är hit, man får skjuta och charga annat då detta inte är en shooting attack utan en move specialare. Sen att den är dyr och dålig... det är en annan sak.
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten
Om man släpper den direkt i Movement så svarar jag definitivt nej på båda ursprungsfrågorna.
Vad skönt att alla är sådär kramgosemysigt överens...haha!
Lite nekrofili här, men, Deathstorm skjuter i shooting phase, ingenting annat.Simon Talltorp skrev:släpper man den inte i movementfasen och löser attacken i movementfasen? lite som (i brist på bättre exempel) deathstormpoden som blästrar loss i reserves-fasen.
Jag är fortfarande inte det minsta övertygad om att Deffkoptas kan släppa sina bomber i Movement. Att man i reglerna pratar om något som den har gjort i sin Movement phase som ett krav för att få attackera tycker jag snarare tyder på att man är i en annan fas när den gör sin attack.