Flyers

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
kombat
Inlägg: 1911
Blev medlem: 12 okt 2008, 01:39
Ort: Lund

Flyers

Inlägg av kombat »

Hur kör folk?

När jag spelade mot Johan Bengtsson idag som kom frågan upp om hur långt flyers måste röra på sig och det står lite otydligt i reglerna anser jag.

Så som vi körde så zoomade man så körde man minst 18" och upp till 36" dvs man kunde kör allt mellan 18" och 36". Men när man läser reglerna kan man tolk det som man antingen väljer att köra combat speed då kör man 18" eller man kör crusing speed och då måste man köra 36". Så hur anser folk hur mans kall köra. Med den första tolkningen blir flyers relativt lätta att manövrera kör man med den andra tolkning kan de bli riktigt svåra att manövrera.

Dock kan man hitta vissa tolkningar till att flyers skulle kunna köra melann 18-36" tex Invasion beam som säger att om man kör över 24" så måste man snap shotta. Varför inte bara säga combat eller cruising speed om det är fasta hastigheter.

Som sagt vill kolla hur med folk hur man har tolkat det.

Ancalagon
Inlägg: 3323
Blev medlem: 15 aug 2011, 16:15

Re: Flyers

Inlägg av Ancalagon »

Det går bara att tolka på ett sätt. Den har en combat speed på 18" och en cruising speed på 36". Båda är upp till egentligen, men när du zoomar måste du flytta minst 18". För regelstöd läs Vehicle Movement där de förklarar både Combat Speed och Cruising Speed. Du ersätter alltså de 6" med 18" och 12" med 36" som gäller för ditt fordon. Tänk på att en Flyer fortfarande är ett Vehicle.

Användarvisningsbild
kombat
Inlägg: 1911
Blev medlem: 12 okt 2008, 01:39
Ort: Lund

Re: Flyers

Inlägg av kombat »

Jo vi tittade där med dock står det tydligt där att det är upp till den hastigheten dvs upp till 6" på combat och up till 12" på cruising. På flyer reglerna står det combat 18" och cruising 36". Men jag kör gärna att man kör mellan 18"-36" det det är bäst för min armé men helt tydligt tycker jag itne att det är

Ancalagon
Inlägg: 3323
Blev medlem: 15 aug 2011, 16:15

Re: Flyers

Inlägg av Ancalagon »

Först står det en förklaring på vad Combat Speed är. Det är 0-6" för vanliga fordon.

Sen står det en förklaring vad Cruising Speed är, dvs över 6" upp till 12".

Siffrorna byts sedan ut för flyers som har en annan Combat (18") och Cruising Speed (36") än vanliga fordon.

Lite fånigt förklarat kanske men det är egentligen samma sak som att förklara hur Rapid Fire vapen funkar. I exemplet är det en Boltgun, men du måste fortfarande byta ut Range, S och Ap om det gäller ett annat vapen. Reglerna är dock fortfarande desamma :)

Användarvisningsbild
kombat
Inlägg: 1911
Blev medlem: 12 okt 2008, 01:39
Ort: Lund

Re: Flyers

Inlägg av kombat »

hehe jag förstår vad du menar men jag anser inte att det är lika tydligt som du anser :) . Men som sagt jag sökte egentligen inte efter nån som förklarar reglerna utan mer hur folk har tolkat det som. :)

Land_Raider
Inlägg: 493
Blev medlem: 15 okt 2008, 07:07
Ort: Malmö

Re: Flyers

Inlägg av Land_Raider »

Jag tolkar dom så som du nämnde pck, dvs allt mellan 18-36".
Kasper om vad hans omkompade arme innehåller: "dödstjärna, 6 pangpang killar, en mega bajsare,2 bautakillar, tre trollare!"

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Flyers

Inlägg av Zurken »

Jo jag tycker att du får åka mellan 18" och 36", även om jag gärna rulear emot flyers ;)

Om du tittar på s.425 så är det väldigt tydligt enligt mig.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
kombat
Inlägg: 1911
Blev medlem: 12 okt 2008, 01:39
Ort: Lund

Re: Flyers

Inlägg av kombat »

ok ska kolla nät jag får hem min regelbok igen glömde den på spellokalen :(

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Flyers

Inlägg av Zurken »

Det är en tabell som sammanställer movement för alla enhets typer, där står det 18-36" för flyers.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
kombat
Inlägg: 1911
Blev medlem: 12 okt 2008, 01:39
Ort: Lund

Re: Flyers

Inlägg av kombat »

ok då så det avgör allt :) tackar

Skriv svar