Evesive Manoeuvers vs flicker field +skimmer frågor

Regelfrågor och förslag på husregler
Blom
Inlägg: 2091
Blev medlem: 04 jul 2009, 07:17

Evesive Manoeuvers vs flicker field +skimmer frågor

Inlägg av Blom »

Evesive Manoeuvers gör ju så att en flyer får ett jink save men får bara göra snap shoots följande runda. så här så säger regeln:
...After the enemy has rolled to hit against one of your flyers, but before armour penetration rolls are made you can choose to evade until the end of your next turn An evading flayer has the Jink special rule, but only fires snap shots.
Fet stil är även fet stil i regelboken.

Innebär det att jag kan både andända Jink först innan armour pen rolls och sen även flicker field save efter armour penetration rollsen?

Kan jag även välja att strunta i jink och bara ta flicker field och fortfarande skjuta på full BS följande runda?

Nya skimmer frågor längre ner
Senast redigerad av 1 Blom, redigerad totalt 20 gånger.
Inte ett fluffmongo!

Joakim Blom

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Evesive Manoeuvers vs flicker field

Inlägg av DHettNeck »

Du får fortfarande bara ta en save. Jink ger cover save, så du får inte slå båda. Det man måste göra är att dyka innan man vet om man blir pennad, men saven man får från jinken används som vanligt.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
kombat
Inlägg: 1911
Blev medlem: 12 okt 2008, 01:39
Ort: Lund

Re: Evesive Manoeuvers vs flicker field

Inlägg av kombat »

Man slår inte jink save innan armour penetration utan efter och som DHettNeck så får man bara ta 1 save. Däremot kan flickerfield vara bra att ha så man slipper ta evasive maneuvers.

Blom
Inlägg: 2091
Blev medlem: 04 jul 2009, 07:17

Re: Evesive Manoeuvers vs flicker field

Inlägg av Blom »

Tack för snabba svar. Det väl jag som försöke "leta påskägg" men det låter så klart klockare så som ni säger det. Får bli flicker fields på mina DE flyg då!

Skimmer frågor:

Stämmer det att en fast skimmer som är oppentopped får köra 6" men inte längre om man vill släppa ut folk upp till 6" som sedan får göra en fleet på 1d6" och sen assulta 2d6" ?

En fast skimmer kan flyga 12" och sjuta upp till 2 vapen som vanligt och resten snap shots?
-Hur påverkar aerial assault detta?

Aerial assault
...a vehicel can that moved at crusing speed may fire all of its weapons
Inte ett fluffmongo!

Joakim Blom

daskad
Inlägg: 2686
Blev medlem: 08 apr 2011, 13:23
Ort: Ulricehamn

Re: Evesive Manoeuvers vs flicker field +skimmer frågor

Inlägg av daskad »

Fast fleet är väl assaulta med 3d6 och välja de högsta?
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!

Användarvisningsbild
kombat
Inlägg: 1911
Blev medlem: 12 okt 2008, 01:39
Ort: Lund

Re: Evesive Manoeuvers vs flicker field

Inlägg av kombat »

Blom skrev:Skimmer frågor:

Stämmer det att en fast skimmer som är oppentopped får köra 6" men inte längre om man vill släppa ut folk upp till 6" som sedan får göra en fleet på 1d6" och sen assulta 2d6" ?
Nej, dur rätt angående disembark men med fleet får man bara rerolla en eller båda tärningarna i ett run eller charge move. Dvs du får inte längre charga efter ett run move men du får rerolla den tärningen du rullar för run eller rerolla den ena eller båda tärningarna när du chargar.
Blom skrev:En fast skimmer kan flyga 12" och sjuta upp till 2 vapen som vanligt och resten snap shots?
-Hur påverkar aerial assault detta?

Aerial assault
...a vehicel can that moved at crusing speed may fire all of its weapons
Det fungerar som i 5th att om du har aerial assault can du köra i cruising speed och skjuta med alla vapen som vanligt. Men kolla upp så att ditt fordon fortfarande har den reglen enligt faq:n då en del fordon tappade den. tex Necron flyers
Senast redigerad av 1 kombat, redigerad totalt 20 gånger.

Användarvisningsbild
kombat
Inlägg: 1911
Blev medlem: 12 okt 2008, 01:39
Ort: Lund

Re: Evesive Manoeuvers vs flicker field +skimmer frågor

Inlägg av kombat »

daskad skrev:Fast fleet är väl assaulta med 3d6 och välja de högsta?
Nej så fungerar inte fleet

daskad
Inlägg: 2686
Blev medlem: 08 apr 2011, 13:23
Ort: Ulricehamn

Re: Evesive Manoeuvers vs flicker field +skimmer frågor

Inlägg av daskad »

Då har jag inte läst regelboken tillräckligt noga! :D
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Evesive Manoeuvers vs flicker field +skimmer frågor

Inlägg av DHettNeck »

daskad skrev:Då har jag inte läst regelboken tillräckligt noga! :D
Du blandar nog ihop det med move through cover ;)
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
kombat
Inlägg: 1911
Blev medlem: 12 okt 2008, 01:39
Ort: Lund

Re: Evesive Manoeuvers vs flicker field +skimmer frågor

Inlägg av kombat »

Men move through cover funkar inte i charges ändå :P

Skriv svar