Feel No Pain

Regelfrågor och förslag på husregler
Arioch
Inlägg: 656
Blev medlem: 13 jan 2010, 07:15

Feel No Pain

Inlägg av Arioch »

Har funderat lite runt reroll på saves, om man nu har sånt fusk :wub: ,

Vanlig save+reroll=OK
Inv Save+reroll=OK
FNP+reroll= not OK??? (den är ju inget save)

Eller tänker jag fel 8-) :roll:
Hen!? Kan du va själv gubbkärring!

Mag-El
Inlägg: 682
Blev medlem: 23 okt 2008, 15:02
Ort: Malmö

Re: Feel No Pain

Inlägg av Mag-El »

Vet inte om detta är desperatfiske ifrån din sida men läser man FNP reglerna är det mer än glasklart.
Har man re-roll på ett save så slår man inte om saker som inte är ett save. Du vet att det är så men vill verkligen "fuska" in det med Fortune eller något.
Att du frågar är ett större mysterium än vem som mördade Palme.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Feel No Pain

Inlägg av DHettNeck »

Detta är verkligen tydligt i regelboken, sluta leta efter påskägg!

Nu passar jag på att kapa tråden.

Man får inte save mot wounds som gör ID. Force weapons gör ID, så man borde inte få det mot dom. Dock händer både FNP och aktvierandet av FW samtidigt, och då är det den vars tur det är som bestämmer vilket som händer först. Så rent RAW borde man ha FNP mot FW i sin egen runda men inte i motståndaren ;)
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Seregon
Inlägg: 1225
Blev medlem: 22 aug 2010, 19:39
Ort: Uppsala

Re: Feel No Pain

Inlägg av Seregon »

FnP tar du efter att du tagit dina vanliga saves, dvs efter att motståndaren gjort klart antalet wounds och aktiverat FW.
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Feel No Pain

Inlägg av DHettNeck »

Seregon skrev:FnP tar du efter att du tagit dina vanliga saves, dvs efter att motståndaren gjort klart antalet wounds och aktiverat FW.
Både FnP och aktivera FW händer vid "unsaved wounds".
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Arioch
Inlägg: 656
Blev medlem: 13 jan 2010, 07:15

Re: Feel No Pain

Inlägg av Arioch »

Öhh jag letade verkligen inte påskägg, jag ville bara veta! Jag uppfattade det själv så att man inte får reroll på FNP MEN jag tänkte det var vettigt att kolla eftersom jag vanligen brukar ha fel :lol: Så ni behöver inte alls bita mig i röven för det!

Tack för tydliggörandet. :D
Hen!? Kan du va själv gubbkärring!

Användarvisningsbild
Seregon
Inlägg: 1225
Blev medlem: 22 aug 2010, 19:39
Ort: Uppsala

Re: Feel No Pain

Inlägg av Seregon »

DHettNeck skrev:
Seregon skrev:FnP tar du efter att du tagit dina vanliga saves, dvs efter att motståndaren gjort klart antalet wounds och aktiverat FW.
Både FnP och aktivera FW händer vid "unsaved wounds".
Fast du kan ju inte klaga på att andra letar påskägg när detta är precis samma sak. Visst att FnP aktiverar, men FW trumfar det.
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Användarvisningsbild
Lillen
Inlägg: 1472
Blev medlem: 08 jun 2009, 12:26
Ort: Nyköping

Re: Feel No Pain

Inlägg av Lillen »

Men scarabs entropic strike tar bort armor vid unsaved wounds. Och har man klarat fnp så har det räknats som saved wound.

Jag säger bara om man nu ska hård dra det så är save ett save och fnp är något annat. Klarar man inte savet så tiggas entropic strike även om man klarar fnp. Eller så re-rollar man fnp med på saker som ger re-roll på save.

Mvh

Lennart

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Feel No Pain

Inlägg av DHettNeck »

Seregon skrev:
DHettNeck skrev:
Seregon skrev:FnP tar du efter att du tagit dina vanliga saves, dvs efter att motståndaren gjort klart antalet wounds och aktiverat FW.
Både FnP och aktivera FW händer vid "unsaved wounds".
Fast du kan ju inte klaga på att andra letar påskägg när detta är precis samma sak. Visst att FnP aktiverar, men FW trumfar det.
Det är skillnad på att ta upp en sak som faktiskt är korekt RAW och att ta upp en sak där man vill tolka fel med flit fast det är tydligt ;)
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Arioch
Inlägg: 656
Blev medlem: 13 jan 2010, 07:15

Re: Feel No Pain

Inlägg av Arioch »

Räknas FNP som att du har tagit ett wound, för tex vem som vinner närstriden? Kan det väl inte göra då det står nått i stil med att man ska betrakta det som saved?
Hen!? Kan du va själv gubbkärring!

Skriv svar