Difficult Terrain efter Vehicle Explodes?
Difficult Terrain efter Vehicle Explodes?
Jag spelade en match 40k på GW och blev förvånad när min motståndare påpekade att min exploderade Rhino skulle ersättas med en krater istället. Eftersom de slutat låna ut regelboken där ("de slits sönder") så kunde vi inte kolla upp det och vi orkade inte störa en anställd över en sådan detalj, så vi avgjorde på 4+ och det blev ingen krater.
Nu i efterhand kollade jag upp det i regelboken och på sid 61 står det "The vehicle is then removed and is replaced with an area of difficult ground representing scattered wreckage or a creater (if you have one)" (min bold)
Jag har inte sett någon ruling emot denna regel i någon FAQ eller liknande och undrar hur det skulle se ut om man tog med sig en knippe kratrar på en turnering som tvingar fienden att diffa när man skjuter sönder fordonen?
Jag förstår att reglen är väldigt diffus (hur stor terräng bit ska man använda, m.m) och jag har inget emot att den ignoreras, men jag är nyfiken på hur 40k-sverige ser på saken.
Nu i efterhand kollade jag upp det i regelboken och på sid 61 står det "The vehicle is then removed and is replaced with an area of difficult ground representing scattered wreckage or a creater (if you have one)" (min bold)
Jag har inte sett någon ruling emot denna regel i någon FAQ eller liknande och undrar hur det skulle se ut om man tog med sig en knippe kratrar på en turnering som tvingar fienden att diffa när man skjuter sönder fordonen?
Jag förstår att reglen är väldigt diffus (hur stor terräng bit ska man använda, m.m) och jag har inget emot att den ignoreras, men jag är nyfiken på hur 40k-sverige ser på saken.
Alexander Merinen
-
Jocke Rapp
- Site Admin
Re: Difficult Terrain efter Vehicle Explodes?
Om det finns en krater att tillgå så ska man ersätta bilen med den, är min åsikt. På turneringar brukar det spelas så. Dock är det även vanligt att folk lägger dit någon form av markör om man inte har en krater, för att markera var det är difficult terrain, vilket inte är helt enligt regelboken...
Har man dem med sig och säger till motståndaren innan slaget börjar så ser jag inga problem med det. Fast då ska man ju helst ha så många att man verkligen kan ersätta samtliga exploderande fordon med det, inte bara de två första. (Och det är ju ganska ocharmigt beteende om man själv inte har några transporter...)
Helst ska man ha kratrat med sig om man vill lägga dit nåt. Kratrar (eller vrakdelar) ger diff och cover om man har dem, inte annars
En bild säger mer än 1000 kaniner
Cover vete fan, möjligen om det man lägger dit är så stort att det faktiskt skymmer modellerna som står i bråten, men det blir ju inte någon area terrain, bara difficult terrain.
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Man SKA lägga dit kratrar. Därför är det viktigt att man har med sig kraterplattor på turneringar. Kratrar ger diff och 4+ cover.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Så nu skall vi allihop gå till GW och köpa kraterplasten? God damn! 
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...
Nej, man ska lägga dit "an area of difficult ground". "IF you have one."DHettNeck skrev:Man SKA lägga dit kratrar. Därför är det viktigt att man har med sig kraterplattor på turneringar. Kratrar ger diff och 4+ cover.
Dessutom så ska de vara formade som fordonet, inte större
En bild säger mer än 1000 kaniner
-
PeterWelzien
Varför skall man säga till motståndaren innan? Det står i reglerna att man skall lägga ut en om har en. Man skall väl inte behöva påpeka för motståndaren att man tänker spela efter reglerna?HeadWar skrev:Har man dem med sig och säger till motståndaren innan slaget börjar så ser jag inga problem med det.
/Peter Welzien