Walkers

Regelfrågor och förslag på husregler
Arioch

Walkers

Inlägg av Arioch »

Hur många vapen har en Furioso dread nu för weapon destroyed, säg att du tar en "ren" 2 ccw, 1 meta och en SB när du då slår för weapondestroyed slår du för 4st eller 2?

Jag vill ju gärna ha det till 4 (suprise) det är så jag läser/tolkar weapondestroyed listan... sen kanske jag missat nån text nån annanstans:)
Hen!? Kan du va själv gubbkärring!

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Re: Walkers

Inlägg av Katarsis »

En Furioso har bara två vapen:

-Blood Fist wiith built-in Stom Bolter
-Blood Fist wiith built-in Meltagun
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Arioch

Inlägg av Arioch »

Darn :D
Hen!? Kan du va själv gubbkärring!

Valrosskorv

Inlägg av Valrosskorv »

Jag vet inte jag, sidan 74 säger "One of the vehicle's weapons (randomly chosen) is destroyed - including any combi- or built in weapons." Frågan är då om meningen betyder att vapnet i fråga blir förstört tillsammans med alla combi- och/eller built in vapen på det eller om den betyder att combi- och built in vapen räknas som separata vapen och att meningen är där för att klargöra detta.

Användarvisningsbild
L3go

Inlägg av L3go »

Valrosskorv skrev:Jag vet inte jag, sidan 74 säger "One of the vehicle's weapons (randomly chosen) is destroyed - including any combi- or built in weapons." Frågan är då om meningen betyder att vapnet i fråga blir förstört tillsammans med alla combi- och/eller built in vapen på det eller om den betyder att combi- och built in vapen räknas som separata vapen och att meningen är där för att klargöra detta.
läs ditt eget citat och översätt det, och du kommer nog fram till det jag fetmarkerat. ;)
Division 5.
Captaingallas skrev:Blir det trångt i bokhyllan när svärmen växer kan jag alltid förvara dem på kylskåpet!

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Valrosskorv skrev:Jag vet inte jag, sidan 74 säger "One of the vehicle's weapons (randomly chosen) is destroyed - including any combi- or built in weapons." Frågan är då om meningen betyder att vapnet i fråga blir förstört tillsammans med alla combi- och/eller built in vapen på det eller om den betyder att combi- och built in vapen räknas som separata vapen och att meningen är där för att klargöra detta.
Jag fattar inte hur det kan vara ens lite oklart...
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Snot

Inlägg av Snot »

Det är väldigt lätt att göra det oklart.

Låt anta att du bygger upp vapnen såhär:

1. Bloodclaw
1.1 Built-in Stormbolter
2. Bloodclaw
2.1 Built-in Meltagun

Sen slår du en d4. Får du vapen 1. eller 2. så ryker även 1.1 eller 2.1, respektive. Men får du 1.1 eller 2.1 så ryker bara det. På så sätt är det väldigt klart att detta också är en helt ordakorrekt tolkning. Det är antagligen inte så dom menar, eller så någon kommer spela. Men att säga att det inte är något oklart är att ta i så det knakar.
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Valrosskorv

Inlägg av Valrosskorv »

Snot skrev:Det är väldigt lätt att göra det oklart.

Låt anta att du bygger upp vapnen såhär:

1. Bloodclaw
1.1 Built-in Stormbolter
2. Bloodclaw
2.1 Built-in Meltagun

Sen slår du en d4. Får du vapen 1. eller 2. så ryker även 1.1 eller 2.1, respektive. Men får du 1.1 eller 2.1 så ryker bara det. På så sätt är det väldigt klart att detta också är en helt ordakorrekt tolkning. Det är antagligen inte så dom menar, eller så någon kommer spela. Men att säga att det inte är något oklart är att ta i så det knakar.
Precis så jag menade.

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

Fast det står på en Furioso att den har två vapen. Jag ser inte hur man kan få det till att bara ett halvt av dem ska förstöras. Det står inget i reglerna om att man skall göra tabeller och slå en d4.

Regeln säger:
One of the vehicle's weapons (randomly chosen) is destroyed - including any combi- or built in weapons.

Den säger inte:
One of the vehicle's weapons - including any combi- or built in weapons - (randomly chosen) is destroyed.

"- including any combi- or built in weapons" syftar på destroyed, inte på weapons. Alltså blir ett slumpmässigt vapen, och eventuella vapen som är inbyggda i det, förstört.

Halvar

Inlägg av Halvar »

hade det stått "along with any built-in weapon" hade jag förstått dem som tycker att "including"-delen inte kan syfta på det slumpmässiga valet. men nu står det inte så tydligt som det påstås här.
dock är jag på den sidan som tror att inbyggda vapen inte är med i det slmpmässiga valet utan förstörs med resten av armen i dreadexemplet.
Ja' än't bittä'!

Skriv svar