Necron rules? (Nu med Wolf Guards och komp!)

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
Papa D

Necron rules? (Nu med Wolf Guards och komp!)

Inlägg av Papa D »

Tjena på er.

Har en rad frågor. Trodde jag läst svaren på vissa av dessa i Necron FAQ men det har jag inte för den har jag just läst igen, kan varit ETC FAQ eller INAT FAQ, oavsett så behövs det i SWEFAQ.

1. Stormlord blixtrar: Får man cover eller inte? Alltså Smoke, area, flatout?? Frågan är väl egentligen enkel - är det en shooting attack eller är det som njals storm?
2. Cryptekar attached to scoring units, blir scoring?
3. Cryptekar som varit attached med scoring units som dött, fortfarande scoring?

Jag vet att jag hade fler frågor... kommer väl tillbaka allt eftersom.

/D
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten

Användarvisningsbild
LillePer

Re: Necron rules?

Inlägg av LillePer »

2 och 3 är ja och ja enligt mig. De blir som warlocks och wolfguards.

daskad

Inlägg av daskad »

Jag vill säga Ja, Nej, Nej. Men det är vad Jag tycker så är säkert fel!
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Jag skulle säga:

1) Ja man får cover
2) Ja dom är scoring
3) Ja dom är scoring
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

1. Jag anser att det är en shooting attack, allt annat är bara löjligt i och med att den både har styrke- och AP-värde.
2. Jag anser att i och med att de har nästan identisk wording med Wolf Guards Leaders of the Pack så skall samma regler gälla för dem. Dvs att de i all mening är en del utav enheten de blev asignade till. I och med detta så anser jag även att de bör asignas till enheter i armélistan.
3. Se 2.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
kombat

Inlägg av kombat »

Varför ska man göra det i armelistan. Det finns inget som tyder på att man ska göra det på det sättet att man gör det med wolfguards i nuläget anser jag bara vara dumt och förlegat. Men på frågan är om man får cover om man får det mot barrage vapen eftersom man träffar side armour som barrage vapen gör

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

@kombat: Vad jag menade var att om en Royal Court skall följa samma regler som Wolf Guards så skall de assignas i armélistan, inte annars. Jag tycker att den regeln behövs så länge som vi vill spela med komp. Just nu verkar det kanske inte komma några fler kompade turneringar innan det (kanske) kommer en ny edition, men jag anser ändå att det är en bra regel.

Att anse att Stormen skulle följa samma regler som barrage finns det ju absolut inga stöd för. Att den träffar i sidan precis som barrage gör betyder inte att den är barrage.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
Papa D

Inlägg av Papa D »

Att man ska assigna dom i armylist e väl bara en konstruktion av komp? Håller med kombat här. Håller åxå med alla andra i att det rimliga är Ja man får cover för smoke, flatout och area men eftersom det inte finns en riktning på skyttet så är detta den typ av cover man får, precis som om man slagit en hit med ett barrage weapon.

Så jag tycker/tror:

Ja, man får cover
Ja, dom blir scoring om de assignas till en scoring enhet
Ja, om de ställer sig upp på ever living och varit med i en scoring enhet är de scoring.

/D
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten

Kimich

Inlägg av Kimich »

Men om Wolf Gards måste bli tilldelade i armelistan varför ska inte cryptechsen det då? Det finns ju ingen skillnad.

Användarvisningsbild
LillePer

Inlägg av LillePer »

Fast att wolfguards ska bli det är Sverige hittepå för att det är lättare att kompa.

Skriv svar