Special weapons i närstrid (Eldrad i detta fallet)
Special weapons i närstrid (Eldrad i detta fallet)
Jag har alltid kört att Eldrad inte får nån bonus för 2 vapen när han slåss med staven (jag har utgått från att det är ett 2H vapen).
Men efter att Snot nämnt att han mött någon på Adepticon som pekat på att Eldrad får visst +1A för 2 vapen när han använder staven så har jag börjat gräva lite och jag vet inte hur man ska tolka reglerna.
Han har ju totalt 3 vapen som han kan använda i närstrid, Shuriken pistol, Witchblade och Staff of Ulthamar.
Jag har inte sett nånstans i codexet eller i regelboken att hans stav är 2H så för att gå vidare kollar man reglerna på sid 42 i regelboken. Allt där pekar på att han ska få +1A förutom texten om "two different special weapons" Det blir för komplicerat helt enkelt menar dom, fine! Men han har ju en picka också? Får han inte välja att slåss med picka + stav och få +1A? Om inte annat så får han aldrig +1A för 2 vapen även om han slåss med witchblade.
Nån som vet hur det skall tolkas?
Men efter att Snot nämnt att han mött någon på Adepticon som pekat på att Eldrad får visst +1A för 2 vapen när han använder staven så har jag börjat gräva lite och jag vet inte hur man ska tolka reglerna.
Han har ju totalt 3 vapen som han kan använda i närstrid, Shuriken pistol, Witchblade och Staff of Ulthamar.
Jag har inte sett nånstans i codexet eller i regelboken att hans stav är 2H så för att gå vidare kollar man reglerna på sid 42 i regelboken. Allt där pekar på att han ska få +1A förutom texten om "two different special weapons" Det blir för komplicerat helt enkelt menar dom, fine! Men han har ju en picka också? Får han inte välja att slåss med picka + stav och få +1A? Om inte annat så får han aldrig +1A för 2 vapen även om han slåss med witchblade.
Nån som vet hur det skall tolkas?
Papa D skrev:Jag äger inte 1500p så dåliga modeller....
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Re: Special weapons i närstrid (Eldrad i detta fallet)
Jag har alltid tolkat det som att han måste slå med witchblade eller stav men alltid bara med en attack.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Om det inte står på Witchblade eller staven att de kräver båda händerna för att använda och på så sätt inte ge +1 attack så bör de ge dig +1A tillsammans med pistolen.
Staven är får aldrig extra attack.
Från regel FAQ s.2 The Assault Phase
"Q: What weapons count as signle-handed weapons for the purposes pf gaining additional attacks in close combat? (p37)
A: All pistols, close combat weapons and any weapons that are specifically stated as single-handed weapons in their rules."
Eftersom staven inte uttryckligen säger att det är ett vapen som kan få en extra attack så kan det inte få ett.
Använder han sitt witchblade så kan han kombinera det med sin pistol och få en extra attack.
Från regel FAQ s.2 The Assault Phase
"Q: What weapons count as signle-handed weapons for the purposes pf gaining additional attacks in close combat? (p37)
A: All pistols, close combat weapons and any weapons that are specifically stated as single-handed weapons in their rules."
Eftersom staven inte uttryckligen säger att det är ett vapen som kan få en extra attack så kan det inte få ett.
Använder han sitt witchblade så kan han kombinera det med sin pistol och få en extra attack.
Alexander Merinen
Det är väl ett close combat weapon? Och i så fall ska det väl räknas? (Ursäkta om jag är dryg men jag vill gå till botten med det)
Anledningen till att han har witchblade är väll för att döda tanks(kan jag tänka mig).
Staven är väll ett special weapon om nått ("a powerfull weapon") så staven borde ge en extra attack i combo med pistol, då de inte är en powerfist, lightningclaw eller thunderhammer.
Staven är väll ett special weapon om nått ("a powerfull weapon") så staven borde ge en extra attack i combo med pistol, då de inte är en powerfist, lightningclaw eller thunderhammer.
Ett regeltekniskt close combat weapon ignorerar inte saves eller woundar på 2+
, men ja det är ett vapen som används i närstrid.
Alexander Merinen
Den regeln går inte att applicera på staven då det inte är ett en-hands vapen. Huvudrubriken på den delen av reglerna är "Fighting with two single-handed weapons"Rashia skrev:Anledningen till att han har witchblade är väll för att döda tanks(kan jag tänka mig).
Alexander Merinen
Men det är ett special weapon? Den bör ju gå under "special close combat weapons" och inte under "normal close combat weapons" som är de 2 kategorier som finns. Och under "fighting with two single-handed weapons" "A normal and a special weapon" these models gain one additional attack. Såvida inte ett av vapnen är en powerfist, thunderhammer eller lightning claw.
Visst det är ett special weapon, men det tillhör inget av de en-hands kategorier som regelboken beskriver. Eftersom staven inte uttryckligen beskriver sig som ett en-hands vapen kan det inte kombineras med andra för att få en extra attack.
Skulle det i beskrivningen på staven stå att det är ett power weapon som woundar på 2+ skulle det gett en extra attack, men nu är det inte så.
Ta t.ex. fallet att du inte kan kombinera en bolt pistol och en bolter för att få en extra attack även om båda går att använda i närstrid som närstridsvapen eftersom boltern inte specificerar att det är ett en-hands vapen.
Staven är lika mycket ett en-hands vapen som en bolter.
Skulle det i beskrivningen på staven stå att det är ett power weapon som woundar på 2+ skulle det gett en extra attack, men nu är det inte så.
Ta t.ex. fallet att du inte kan kombinera en bolt pistol och en bolter för att få en extra attack även om båda går att använda i närstrid som närstridsvapen eftersom boltern inte specificerar att det är ett en-hands vapen.
Staven är lika mycket ett en-hands vapen som en bolter.
Alexander Merinen