Webway portal
Webway portal
Blockerar dom los? Ifall jag bygger två egna wwp eller använder gw's egna "modell" blockerar dom los och ger cover?
Re: Webway portal
Jag är övertygad om att den är en bit platt impossible terrain som inte blockar los.
Det var min första tanke med. Sen började jag läsa på lite mer och blev osäker. Många verkar anse att en wwp "skall" se ut som gws. Dvs någon sorts kupol och att den är en bit terräng och därmed både blockar los och ger cover. Det finns många som postar just detta som en del av wwp tacticas. Det finns tydligen inte en klar konsensus hur man spelar detta i alla fall. Efter mina begränsade efterforskningar verkar minst lika många tycka att den blockar som tycker motsatsen....
Ah intressant diskussion, jag hoppas att folk hoppar in och säger vad dom tycker.
Jag använder ju själv GW-webway portalerna. Jag brukar säga vad som står i codexet och fråga min motståndare vad han tycker om LoS och cover varje match det kommer upp.
Jag lutar rent spontant spekulativt utan att binda mig ungefär lite halvt så där mot att den blockar LoS och ger cover.
Jag använder ju själv GW-webway portalerna. Jag brukar säga vad som står i codexet och fråga min motståndare vad han tycker om LoS och cover varje match det kommer upp.
Jag lutar rent spontant spekulativt utan att binda mig ungefär lite halvt så där mot att den blockar LoS och ger cover.
speedfreek skrev:Jag tror att Snot för en gångs skull har fel.
Tror dock Swen har koll...
Jag vet att benmannen har gjort ett par platta portaler som han spelar med då halvsvären inte blockar los enligt honnom. Jag har inte läst något definitivt heller, men jag litar på Benmannan i den frågan.
Jag tycker att frasen "place a small blast marker or similarly sized counter..." talar tydligt för att markören i verkligheten är platt.
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-
Det står i DE codexen att WWP är impassible terrain !
Jag har för mig att benmannen nämnt att han spelare med att WWP blockar LOS och gömt sin Haemonculus bakom den, men jag kan ha fel !
Eftersom det faktiskt finns en kupol att använda till DE:s WWP så tycker jag i alla fall spontant att det skulle vara enklast att använda den som LOS blocker.
Annars skulle den väl vara platt eller genomskinlig?
Menar ni på allvar att man ska behöva ersätta den med en platt blastmarker varje gång man vill kolla LOS ?
Jag har själv aldrig spelat med en WWP, men skulle nog vilja ha en FAQ som säger att den inte blockar LOS innan jag "ersätter" min kupol....med en blast marker.
Jag har för mig att benmannen nämnt att han spelare med att WWP blockar LOS och gömt sin Haemonculus bakom den, men jag kan ha fel !
Eftersom det faktiskt finns en kupol att använda till DE:s WWP så tycker jag i alla fall spontant att det skulle vara enklast att använda den som LOS blocker.
Annars skulle den väl vara platt eller genomskinlig?
Menar ni på allvar att man ska behöva ersätta den med en platt blastmarker varje gång man vill kolla LOS ?
Jag har själv aldrig spelat med en WWP, men skulle nog vilja ha en FAQ som säger att den inte blockar LOS innan jag "ersätter" min kupol....med en blast marker.
+1kelaino skrev:Jag tycker att frasen "place a small blast marker or similarly sized counter..." talar tydligt för att markören i verkligheten är platt.
Jag känner just nu att jag håller med kraftman.
Det står inte att den skall vara platt i DE codexet, men jag håller med om att det är så man tolkar det. Men gws modell gör att jag funderar lite annorlunda...
Det står inte att den skall vara platt i DE codexet, men jag håller med om att det är så man tolkar det. Men gws modell gör att jag funderar lite annorlunda...
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
+2kelaino skrev:Jag tycker att frasen "place a small blast marker or similarly sized counter..." talar tydligt för att markören i verkligheten är platt.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015