Start of librarians movement phase...

Regelfrågor och förslag på husregler
Tirumbar
Inlägg: 514
Blev medlem: 04 feb 2010, 10:00

Start of librarians movement phase...

Inlägg av Tirumbar »

Hur skall detta spelas ?

Jag hittade inget i FAQ eller annat som ger ett klart besked och jänkarna är rätt förvirrade också då jag startade liknande tråd på Dakkadakka för att få svar inför USA resan. (kommer eventuellt få svar från Adepticon arrangörerna hur de rular)

Vissa powers for GK libben skall kastas "at the start of the librarians movement phase".

Är detta det första som skall hända i movement fasen överhuvudtaget eller bara innan libben eller squaden han är med i flyttas ?
Senast redigerad av 1 Tirumbar, redigerad totalt 4 gånger.
Richard Petersson
He-Man har för övrigt sjukt många figurer som funkar i Necron-armén

Användarvisningsbild
Lottomannen
Inlägg: 1367
Blev medlem: 26 okt 2011, 12:48

Re: Start of librarians movement phase...

Inlägg av Lottomannen »

Alla exempel jag har sett kör innan förflyttning men efter reservslag. Men det står ju lite olika på olika psykers, knasigt nog.


(edit: speling is hard)
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Start of librarians movement phase...

Inlägg av Röde »

Jag tolkar det som att det är det första som Librarian gör. Det är inte nödvändigtvis inte samma sak som det första spelaren gör i movement phase. Skulle spelaren åsyftas så borde det framgått. det gör det ju i rätt många andra fall.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Tirumbar
Inlägg: 514
Blev medlem: 04 feb 2010, 10:00

Re: Start of librarians movement phase...

Inlägg av Tirumbar »

Röde - Ja Roger, så vill jag också tolka det. Men det är en eventuellt "fördelaktig" tolkning.

Ställde frågan för att känna detta på pulsen lite hur vi skall spela här.
Richard Petersson
He-Man har för övrigt sjukt många figurer som funkar i Necron-armén

Användarvisningsbild
Seregon
Inlägg: 1225
Blev medlem: 22 aug 2010, 19:39
Ort: Uppsala

Re: Start of librarians movement phase...

Inlägg av Seregon »

Det är Grey Knights, alla tolkningar görs till deras fördel. (Nejdå, jag är inte alls bitter på att GW släpper igenom ett så pass brutet codex.)
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

egge
Inlägg: 2100
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:03

Re: Start of librarians movement phase...

Inlägg av egge »

Jag säger nog att du gör det samtidigt med alla andra "at the start of the movement phase" grejjer man gör. Så slå du reservslag först om du vill men flytta inget innan labben kastat sin magi.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Start of librarians movement phase...

Inlägg av Röde »

egge skrev:Jag säger nog att du gör det samtidigt med alla andra "at the start of the movement phase" grejjer man gör. Så slå du reservslag först om du vill men flytta inget innan labben kastat sin magi.
Med den tolkningen måste också Librarian agera först i skyttefasen alt. assaultfasen om han aktiverar en "kraft" då, eller?
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Start of librarians movement phase...

Inlägg av Zurken »

Jag har spelat så att jag använder powern innan jag flyttar på libben. Kanske inte är helt rätt, men när man kan tolka fördelaktigt gör man gärna det ;)
Alexander Merinen

egge
Inlägg: 2100
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:03

Re: Start of librarians movement phase...

Inlägg av egge »

Röde skrev:
egge skrev:Jag säger nog att du gör det samtidigt med alla andra "at the start of the movement phase" grejjer man gör. Så slå du reservslag först om du vill men flytta inget innan labben kastat sin magi.
Med den tolkningen måste också Librarian agera först i skyttefasen alt. assaultfasen om han aktiverar en "kraft" då, eller?
Om det stå "at the start of the librarian's shootin/assault phase" tycker jag det är solklart. Jag skulle släppa ifall folk glömde men det är väldigt tydligt att inga andra enheter skall ha haft en chans att flytta sig först.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
lurräven
Inlägg: 1013
Blev medlem: 22 mar 2010, 19:50
Ort: Linköping

Re: Start of librarians movement phase...

Inlägg av lurräven »

Orkar inte slå i regelbok men är det inte lite samma som rally-slag? De kan man ju slå efter att man flyttat allt annat i arméen utom just den enheten man vill rally-a.

Skriv svar