förflyttning med oval monsterbas

Regelfrågor och förslag på husregler
Blom

förflyttning med oval monsterbas

Inlägg av Blom »

Hur spelas det när man har ett monster på oval monster bas. kan man vrida basen hur man vill för att tjäna/förlora någon extra tum berodde på hur basen är vänd?

Man mäter avstånd med ett skytte vapen ifrån basen på ett monster med oval monsterbas precis som med alla andra icke fordon eller hur?

Nej detta underar jag inte så jag ful spel spela och tjäna extra tum, det avgör hur jag bygger ihop min dreadknight.
Inte ett fluffmongo!

Joakim Blom

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Re: förflyttning med oval monsterbas

Inlägg av Katarsis »

1. Jag tycker inte att man kan pivota en bas för att tjäna tum, och typ alla jag har mött nät jag spelat Nobbikers tycker samma sak.
2. Precis som från vilken icke-fordonsmodell som helst.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Blom

Inlägg av Blom »

Så bra då kan jag borde fusk spela och bygga den lite som jag vill^^ Coolt!
Inte ett fluffmongo!

Joakim Blom

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

När jag spelar den så mäter jag alltid från basens befintliga kant till en punkt 6"/12" bort. Jag tycker inte att den skall kunna tjäna på att pivota någonsin.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
LillePer

Inlägg av LillePer »

Känns lika fel som att pivota bikes...

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Tyvärr får man enligt regelboken snurra på modeller hur mycket man vill utan att det kostar något move. Även om jag också tycker att det är rätt fult att göra så.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
Gustav

Inlägg av Gustav »

Egentligen tycker jag inte det känns mer fel att pivota ickefordon som att pivota fordon. Det är bara att reglerna är tydligare när det gäller fordon. I shooting får ickefordon vrida för att faca sitt target så att flytta på bredden (den finns inga specifika regler om att ickefordon bara får flytta i vissa riktningar) och sen pivota i shooting phase bör väl vara ett, regelmässigt, hyfsat vattentätt knep (även om reglerna är allt annat än tydliga som vanligt och jag personligen är rätt säker på att regelförfattaren glömde att det fanns ickecirkulära baser när han skrev förflyttningsreglerna).

Bengtsson den yngre

Inlägg av Bengtsson den yngre »

Alla listiga knep som involverar roterande modeller faller i sandfylld-magväske-kategorin, dvs att det som Zurken säger inte är mot reglerna, men i så fall så kommer det att bli RAW som gäller hela matchen.

Sen undrar jag lite varför det påverkar hur du bygger din dreadknight eftersom den inte är en Walker och facing därvid inte spelar någon roll?
vladdi skrev:Spying? I'm not spying. Just reading an interesting forum;)

Användarvisningsbild
lurräven

Inlägg av lurräven »

Folk jag spelat mot har vridit och hävdat att det är ok. Man får ju göra det med bilar, så skulle inte bli förvånad om detsamma gäller "vanliga" baser.

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011

Inlägg av cadelin »

Bengtsson den yngre skrev:Alla listiga knep som involverar roterande modeller faller i sandfylld-magväske-kategorin, dvs att det som Zurken säger inte är mot reglerna, men i så fall så kommer det att bli RAW som gäller hela matchen.

Sen undrar jag lite varför det påverkar hur du bygger din dreadknight eftersom den inte är en Walker och facing därvid inte spelar någon roll?
Men vafan när basen lika gärna hade kunnat vara rund så den hade fungerat som alla sorts baser utom bikebaser. Klart man ska få vrida på baser som man vill.

Bikebaser finns faktiskt en anledning till att man ska få pivota då de inte har 360graders firearc så måste dom står rätt.

Skriv svar