Crowe, cleansing flame och rend

Regelfrågor och förslag på husregler
Rasmus

Crowe, cleansing flame och rend

Inlägg av Rasmus »

Cleansing flame
This power can be used during the Assault phase ..... all enemy models that are part of the same assault suffer one wound on a roll of 4+. Armour saves can be taken as normal....Unsaved wounds caused by Cleansing Flame are counted as having been caused in close combat for all purposes
Crowe
..His close combat attacks have the Rending special rule, and will rend on a To Wound roll of 4 or more
Hur brukar detta spelas? Väldigt tydlig RAW enligt mig, men ack så idiotisk RAI i så fall.
"Or Draigo's entry, which is also decidedly ridiculous. Not only did he walk into Tzeentch's house, but he drank all his beer, slept with his wife, and pissed on all the nice tapestries!"

Yautja

Re: Crowe, cleansing flame och rend

Inlägg av Yautja »

Enligt RAW så är det ju bara unsaved wounds som are counted as having been caused in close combat, när ett wound redan är unsaved hjälper ju inte Rending :)
speedfreek skrev:Jag tror att Snot för en gångs skull har fel.

Tror dock Swen har koll...

Användarvisningsbild
Excessus

Inlägg av Excessus »

När en dread exploderar i närstrid så räknas väl alla döda som att de dog i närstriden också, eller? Men inte betyder det att de dubblar styrkan och ignorerar armour för han har DCCW...
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."

Användarvisningsbild
Seregon

Inlägg av Seregon »

Cleansing Flame är en specialförmåga, inte en närstridsattack.
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Självklart har han inte rending på cleansen.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Rasmus

Inlägg av Rasmus »

Yautja skrev:Enligt RAW så är det ju bara unsaved wounds som are counted as having been caused in close combat, när ett wound redan är unsaved hjälper ju inte Rending :)
Är ett fullt dugligt argument jag kan köpa.
Excessus skrev:När en dread exploderar i närstrid så räknas väl alla döda som att de dog i närstriden också, eller? Men inte betyder det att de dubblar styrkan och ignorerar armour för han har DCCW...
Regeln för DCCW är ju dels bunden till vapnet i fråga, Crowes är inte bunden till svärdet utan en specialregel. Men sedan är ju explosionen inte heller walkerns styrka, utan rakt av str 3.
Seregon skrev:Cleansing Flame är en specialförmåga, inte en närstridsattack.
Vars wounds räknas som gjorda i närstrid för alla fall.
"Or Draigo's entry, which is also decidedly ridiculous. Not only did he walk into Tzeentch's house, but he drank all his beer, slept with his wife, and pissed on all the nice tapestries!"

Användarvisningsbild
Gustav

Inlägg av Gustav »

GK-faq säger
Q: Is Cleansing Flame a shooting attack or a close
combat attack? (p31)
A: A close combat attack.
Jag anser att Crowe rendar med Cleansing flame men eftersom jag definitivt inte tror att det är RAI så kommer jag nog aldrig spela så annat än om motståndaren verkligen verkligen vill eller om det tas upp i SverigeFAQ.

Användarvisningsbild
kombat

Inlägg av kombat »

Om Crowes cleansing flame rendar så gör det honom tom "lite" användbar för han är verkligen skitkass annars så jag tycker man ska tillåta det så kanske han blir lite vanligare han är fortfarande inte särkilt bra

Tirumbar

Inlägg av Tirumbar »

Om hans rending skall triggra på en spell så som ovan önskas blir han inte bara "lite" användbar, utan väldigt användbar.

Snubben dödar ju då en halv enhet av allt med 2+ save eller sämre som inte har invull saves innan ens närstriden börjat !

Min ödmjuka åsikt är att detta inte kan vara avsikten, utan snarare en sorts regelvridnings/advokat historia som bör bäst lämnas där hän.
Richard Petersson
He-Man har för övrigt sjukt många figurer som funkar i Necron-armén

Halvar

Inlägg av Halvar »

Gustav skrev:GK-faq säger
Q: Is Cleansing Flame a shooting attack or a close
combat attack? (p31)
A: A close combat attack.
Jag anser att Crowe rendar med Cleansing flame men eftersom jag definitivt inte tror att det är RAI så kommer jag nog aldrig spela så annat än om motståndaren verkligen verkligen vill eller om det tas upp i SverigeFAQ.
det där förstör juh en hel del, varför inte bara svara "Neither. Note that you do not get cover saves against cleansing flame." ? kanske ska kolla om någon annan codex får roliga taktiska fördelar av den prejudicerande tolkningen.
Ja' än't bittä'!

Skriv svar