Hur långt får en Land Raider köra och släppa ut folk?
Hur långt får en Land Raider köra och släppa ut folk?
Är det 6 eller 12 tum? Som modeller får assaulta ut från den alltså..
Och Rhinos är väl kör max 6 tum sen släppa ut och sen skjuta? Men om den står still får man assaulta?
Och Rhinos är väl kör max 6 tum sen släppa ut och sen skjuta? Men om den står still får man assaulta?
Re: Hur långt får en Land Raider köra och släppa ut folk?
landraider får åka 12 släppa ut, då får dom i skjuta och sen assaulta (den har regeln assault vehicle?)
Rhino får åka 6" och då får dom initu skjuta
Rhino får åka 12" och lasta av så kan dom skjuta
Rhino måste står helt stilla innan dom lastat av för at tman ska få assaulta dvs inte ens pivot.
Rhino får åka 6" och då får dom initu skjuta
Rhino får åka 12" och lasta av så kan dom skjuta
Rhino måste står helt stilla innan dom lastat av för at tman ska få assaulta dvs inte ens pivot.
Skryträttigheter på internet i ett år: check!
http://www.svenska40k.se/player.php?id=424
http://www.youtube.com/watch?v=SNLJDR-XbVY
http://www.svenska40k.se/player.php?id=424
http://www.youtube.com/watch?v=SNLJDR-XbVY
-
Gonka Koff
EDIT:ACad hann före, men mitt svar är lite utförligare, så jag postar det
Det hela är ganska enkelt.
Man får alltid hoppa ut ur fordon som rört sig mindre än 12".
Man får alltid skjuta (som om man rört sig) om man hoppar ut ur ett fordon.
Om fordonet är open topped eller har assault ramps (som landraiders), får man charga efter man hoppat ut, om inte så får man bara charga om fordonet stått helt stilla (pivotering räknas som movement här).
Om man vill skjuta med enheter inuti fordon (genom fire points eller från ett open topped fordon) får fordonet inte ha åkt över 6".
För assault och shooting spelar det alltså ingen roll om fordonet är slow, fast eller skimmer, -man kollar bara hur långt det rört sig.
Det hela är ganska enkelt.
Man får alltid hoppa ut ur fordon som rört sig mindre än 12".
Man får alltid skjuta (som om man rört sig) om man hoppar ut ur ett fordon.
Om fordonet är open topped eller har assault ramps (som landraiders), får man charga efter man hoppat ut, om inte så får man bara charga om fordonet stått helt stilla (pivotering räknas som movement här).
Om man vill skjuta med enheter inuti fordon (genom fire points eller från ett open topped fordon) får fordonet inte ha åkt över 6".
För assault och shooting spelar det alltså ingen roll om fordonet är slow, fast eller skimmer, -man kollar bara hur långt det rört sig.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham
Tack för de snabba svaren!
Hur fungerar detta med Bikes och "skimmers", hur långt får de köra och skjuta?
Te.x en LandSpeeder med Multimelta.
Te.x en LandSpeeder med Multimelta.
Bikes får köra 12, skjuta och charga. Skimmer kan skjuta precis som vanliga fordon. Däremot fast skimmers kan skjuta allt om de kör <6" och 1 vapen om de kör <12". Och får 4+ cover om de kör 12>". Dock får de aldrig embark/disembarka om de kör mer än 12.
-
Gonka Koff
Man kan byta "fast skimmers" ovan mot "fast vehicles", så ser man att samma regler gäller även för t. ex. BA:s tanks och ork buggies mm.LillePer skrev:Bikes får köra 12, skjuta och charga. Skimmer kan skjuta precis som vanliga fordon. Däremot fast skimmers kan skjuta allt om de kör <6" och 1 vapen om de kör <12". Och får 4+ cover om de kör 12>". Dock får de aldrig embark/disembarka om de kör mer än 12.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham
Verkar inte som om folk kör så mkt med Bikes eller LandSpeeders, eller har jag fel?
Folk kanske tycker de är kassa..? =)
Ja det var längesen jag såg en marinevariant armé med multimelta attack bikes och typhoon speeders.testuser skrev:Verkar inte som om folk kör så mkt med Bikes eller LandSpeeders, eller har jag fel?
speedfreek skrev:Jag tror att Snot för en gångs skull har fel.
Tror dock Swen har koll...
-
Gonka Koff
Bara så att du vet, testuser, det där är ett exempel på dryg ironi... -fy skäms Swennis!Yautja skrev:Ja det var längesen jag såg en marinevariant armé med multimelta attack bikes och typhoon speeders.