Hur långt får en Land Raider köra och släppa ut folk?

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
testuser

Hur långt får en Land Raider köra och släppa ut folk?

Inlägg av testuser »

Är det 6 eller 12 tum? Som modeller får assaulta ut från den alltså..

Och Rhinos är väl kör max 6 tum sen släppa ut och sen skjuta? Men om den står still får man assaulta?

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011

Re: Hur långt får en Land Raider köra och släppa ut folk?

Inlägg av cadelin »

landraider får åka 12 släppa ut, då får dom i skjuta och sen assaulta (den har regeln assault vehicle?)

Rhino får åka 6" och då får dom initu skjuta
Rhino får åka 12" och lasta av så kan dom skjuta
Rhino måste står helt stilla innan dom lastat av för at tman ska få assaulta dvs inte ens pivot.

Gonka Koff

Inlägg av Gonka Koff »

EDIT:ACad hann före, men mitt svar är lite utförligare, så jag postar det

Det hela är ganska enkelt.

Man får alltid hoppa ut ur fordon som rört sig mindre än 12".
Man får alltid skjuta (som om man rört sig) om man hoppar ut ur ett fordon.
Om fordonet är open topped eller har assault ramps (som landraiders), får man charga efter man hoppat ut, om inte så får man bara charga om fordonet stått helt stilla (pivotering räknas som movement här).

Om man vill skjuta med enheter inuti fordon (genom fire points eller från ett open topped fordon) får fordonet inte ha åkt över 6".

För assault och shooting spelar det alltså ingen roll om fordonet är slow, fast eller skimmer, -man kollar bara hur långt det rört sig.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
testuser

Inlägg av testuser »

Tack för de snabba svaren!

Användarvisningsbild
testuser

Inlägg av testuser »

Hur fungerar detta med Bikes och "skimmers", hur långt får de köra och skjuta?

Te.x en LandSpeeder med Multimelta.

Användarvisningsbild
LillePer

Inlägg av LillePer »

Bikes får köra 12, skjuta och charga. Skimmer kan skjuta precis som vanliga fordon. Däremot fast skimmers kan skjuta allt om de kör <6" och 1 vapen om de kör <12". Och får 4+ cover om de kör 12>". Dock får de aldrig embark/disembarka om de kör mer än 12.

Gonka Koff

Inlägg av Gonka Koff »

LillePer skrev:Bikes får köra 12, skjuta och charga. Skimmer kan skjuta precis som vanliga fordon. Däremot fast skimmers kan skjuta allt om de kör <6" och 1 vapen om de kör <12". Och får 4+ cover om de kör 12>". Dock får de aldrig embark/disembarka om de kör mer än 12.
Man kan byta "fast skimmers" ovan mot "fast vehicles", så ser man att samma regler gäller även för t. ex. BA:s tanks och ork buggies mm.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
testuser

Inlägg av testuser »

Verkar inte som om folk kör så mkt med Bikes eller LandSpeeders, eller har jag fel?

Folk kanske tycker de är kassa..? =)

Yautja

Inlägg av Yautja »

testuser skrev:Verkar inte som om folk kör så mkt med Bikes eller LandSpeeders, eller har jag fel?

Folk kanske tycker de är kassa..? =)
Ja det var längesen jag såg en marinevariant armé med multimelta attack bikes och typhoon speeders.
speedfreek skrev:Jag tror att Snot för en gångs skull har fel.

Tror dock Swen har koll...

Gonka Koff

Inlägg av Gonka Koff »

Yautja skrev:Ja det var längesen jag såg en marinevariant armé med multimelta attack bikes och typhoon speeders.
Bara så att du vet, testuser, det där är ett exempel på dryg ironi... -fy skäms Swennis! :x

Skriv svar