Sida 1 av 1
2 Frågor...
Postat: 08 feb 2012, 17:41
av MindMotion
Först undrar jag hur det är med invo saves på vehicles, tex sisters of battle vehicles har alla 6+ inv save, får jag ta den saven mot diff terrain tests för att motverka att den blir immobilized? eller räknas den bara som ett cover save? Letat runt lite överallt men det står inget om saves på bilar nånstans, bara om att man får ta invo saves mot wounds som inte tillåter nån save bla bla bla, nån som vill förklara?
Sen undrar jag över rerolls på scatter när nån deepstrikar, får han mäta och kolla precis var han hamnar, så han vet vad som har LoS dit osv innan han bestämmer sig för att rerolla eller inte eller måste han bara beräkna vad tärningen visar och åt vilket håll utan att mäta innan han gör sitt beslut?
Re: 2 Frågor...
Postat: 08 feb 2012, 17:46
av Seregon
Fordon får inte använda sin inv.save mot dangerous terrain. Jag vill minnas att det står i den senaste Dark Eldar-FAQ:n.
Re: 2 Frågor...
Postat: 08 feb 2012, 18:17
av MindMotion
Jo jag läste det, men det är formuleringen där som får mig att undra om det gäller samma sak för mig som syster spelare, det står " No. The save from a flickerfield can only be taken
against glancing and penetrating hits."
Istället för att gå ut och förklara tydligt vad som gäller invo saves för vehicles så specifierar dom "the save from a flickerfield" vilket verkar indikera att det där svaret endast gäller flickerfields...
Re: 2 Frågor...
Postat: 08 feb 2012, 18:20
av Zurken
Tekniskt sett får fordon i allmänhet bara ta cover saves, och detta mot glancing och penetrating hits. Sen finns det en hel del fordon som i sina codexar har specialregler som gör att de får ta inv. saves, så gör vad som står i codex. Eftersom det inte står i Sister codexet hur dess fordon använder sina inv. saves gör egentligen (rent regeltekniskt) att de inte få ta några inv. saves, men jag tror alla kommer spela som hur alla andra fordon i andra codexar tar sina saves, alltså mot glancing och penetrating hits.
Att misslyckas ett dangerous terrain check gör varken en glancing eller en penetrating hit, så det finns inget att savea.
Re: 2 Frågor...
Postat: 08 feb 2012, 23:17
av DHettNeck
MindMotion skrev:Jo jag läste det, men det är formuleringen där som får mig att undra om det gäller samma sak för mig som syster spelare, det står " No. The save from a flickerfield can only be taken
against glancing and penetrating hits."
Istället för att gå ut och förklara tydligt vad som gäller invo saves för vehicles så specifierar dom "the save from a flickerfield" vilket verkar indikera att det där svaret endast gäller flickerfields...
Så här gör GW jämt. Dom svarar lite luddigt på en fråga och från det kan man fatta hur man ska tolka andra saker.
Re: 2 Frågor...
Postat: 09 feb 2012, 09:03
av cadelin
ang mäta deepstrike så står det ingenstans varken bu eller bä, men du kan dreadsocka alla som inte låter dig mäta ut var du skulle hamnat innan du väljer att rerolla.
Det finns en jäääääättelång tråd om detta, och rent tekniskt tror jag man bara ska slå om scatterdicen i detta fall det har nåt med wordingen på hur man slår just det för reserver som deepstrikar, det är ganska jobbigt. Här är det insaxat
http://svenska40k.se/forum/viewtopic.php?f=4&t=5662
Ställ ut en modell, mät och sen välj om du ska slå om anser jag vara det enkla svaret. Detta gäller också för tex griffon.