Om jag står i mitten ut av en 6x6" Area Terrain som sagts var cover-save 4+ och skjuter ut på en tank (Firing out of area terrain, s22). Får den då cover save för att jag inte står 2" ifrån kanten med mer än 50% av enheten eller hoppar reglerna för "Vehicles and Cover - Obscured Targets" (s62) in istället? Samma frågeställning ställs även inför "Firing through units or area terrain" (s22).
Så som jag förstår det är är det bara modeller med W värde som får cover-save, ovasätt om det är lika stora eller större än en tank.
Firing out of area terrain
Re: Firing out of area terrain
Vehicles och MCs (som får cover på exakt samma sätt) får endast cover om facingen/MCt är 50% eller mer täckt. Så i grunden får de inte cover av area terrain oavsett hur långt in skyttemodellerna står. Area terrain kan dock bidra till att de täcks till 50% eller mer precis som all annan terräng/figurer gör.
I Sverige är det dock vanligt att husregeln "ETC-skog" används och då får fordon och MCs cover på precis samma sätt som vanliga figurer av areaskogar (och träden i sig ger blockerar inte LOS och ger ej cover) fast savet reduceras till 5+.
I Sverige är det dock vanligt att husregeln "ETC-skog" används och då får fordon och MCs cover på precis samma sätt som vanliga figurer av areaskogar (och träden i sig ger blockerar inte LOS och ger ej cover) fast savet reduceras till 5+.