Faser under en runda

Regelfrågor och förslag på husregler
Johannesson

Faser under en runda

Inlägg av Johannesson »

Vill minnas att det nyligen diskuterades om det finns något som hinner hända innan start of movement phase, och hittade följande i csm faqen (finns säkert fler):

Q. If a Sorcerer in Terminator armour with a psychic
power that works at the beginning of the turn (e.g.
Warptime) is deep striking, what takes place first,
teleporting in or psychic powers? Or does the owner
decide on the order? (p31)
A. The psychic power is used ‘at the beginning of the
turn’, while the unit deep strikes in the Movement
phase, so a deep striking model cannot use Warptime
or similar powers in the turn they deep strike.

Hur tydligt som helst att start of turn saker sker innan start of movement phase saker. Punkt.
"Then it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel was just a freight train comin' your way" - No Leaf Clover

Användarvisningsbild
Snot

Re: Faser under en runda

Inlägg av Snot »

Förutom för just deepstrikes, som står på flera ställen (även regelboken) att det måste ske innan annan movement sker (vilket då tyder på att regelboken hävdar att det sker i movement, annars hade det inte behövt nämnas) så blir spelet bara knasigt om man väljer att bryta ut start of turn från movement.

Jag väljer att tro att GW i vanlig ordning inte tänker på följderna av vad dom antagligen menar som en förtydligande av det regelboken säger fast med sämre wording i denna FAQ.
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Johannesson

Inlägg av Johannesson »

Snot skrev:Förutom för just deepstrikes, som står på flera ställen (även regelboken) att det måste ske innan annan movement sker (vilket då tyder på att regelboken hävdar att det sker i movement, annars hade det inte behövt nämnas) så blir spelet bara knasigt om man väljer att bryta ut start of turn från movement.

Jag väljer att tro att GW i vanlig ordning inte tänker på följderna av vad dom antagligen menar som en förtydligande av det regelboken säger fast med sämre wording i denna FAQ.
Det jag menar är att saker sker i följande ordning (vilket jag uppfattar som att du också menar):

- Start of turn effekter
- Start of movement phase effekter (ingen regelbok till hands, men bl.a. ds är väl här?)
- Resterande movement phase
"Then it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel was just a freight train comin' your way" - No Leaf Clover

Användarvisningsbild
Snot

Inlägg av Snot »

Jag är bara emot att lägga på "labeln" start of turn phase.

Jag är däremot med på att ha sekvenser inom Movement Phase. Men att göra skillnad på Start of Movement och Start of Turn skapar mer problem än nytta.

Deepstrikes står inte tydligt att det sker i start of movement, bara innan movement får ske om jag minns det rätt (ingen regelbok nära heller)
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Johannesson

Inlägg av Johannesson »

Fuskade och tittade i regelboken. Alla reserve slag slås explicit i början av Movement Phase. Sedan står det dessutom förtydligat att det är innan man flyttar några modeller.
Snot skrev:Jag är bara emot att lägga på "labeln" start of turn phase.
Själv anser jag att bl.a. Faq-svaret ovan tydligt skiljer på saker som händer i Start/Beginning of Turn och saker som händer i Start/Beginning of Movement Phase.

Skriv svar