Regel fråga om squad coherence

Regelfrågor och förslag på husregler
Legion
Inlägg: 14
Blev medlem: 19 apr 2011, 20:40

Regel fråga om squad coherence

Inlägg av Legion »

En liten frågan om hur man ska flytta sina figurer efter man förlorat squad coherense.

Lyckades skjuta håll i en squad som stod utsträckt i 2 teränger, med 2 figurer i var terräng o 3 imellan. Lyckas plocka dom 3 i mitten.
Nästa runda som min motståndare ska försöka flytta ihop sin squad så slår han dubbel 1. Han flyttar de 2 figur 1 inch närmare. Men inte på andra sidan.

Han ansåg då att han försökt o misslyckats. Jag ansåg han var tvungen att till också flytta dom andra närmare. Typ minska hålet i gruppen.
Och sedan i shootingphace springa för att försöka igen.

De står inte riktigt i regelboken.

Vill gärna veta av dom bättre vetande ;)

Användarvisningsbild
Gustav
Inlägg: 514
Blev medlem: 17 nov 2010, 13:51
Ort: Lund

Re: Regel fråga om squad coherence

Inlägg av Gustav »

Du beskriver situationen rätt dåligt.
Det låter som det bara är två kvar och att de flyttar en tum var mot varandra vilket ju är korrekt.

Regeln är att du måste återställa coherency så fort som möjligt och också springa i shooting phase (förtydligat i FAQ). Så man måste helt enkelt gå den väg som fortast möjligt återställer coherency med alla gubbar i enheten tills man uppnått coherency.

Legion
Inlägg: 14
Blev medlem: 19 apr 2011, 20:40

Re: Regel fråga om squad coherence

Inlägg av Legion »

Se om jag kan förklara lite bättre.

Squaden innehåller 7 figurer. 2 står i en terrängbit, 2 står i en annan terrängbit och 3 står imellan terrängbitar. Typ som när man vill sträcka en squad mellantyp 2 objektivs.
De 3 som står i de öppna blir ihjäl skjutna.

Därefter i min motståndare runda så slår han dubbel 1 på sitt dif slag.

Därefter han flyttar första gruppen med 2 figurer ut mot den andra terrängen. Medan han låter de andra 2 stå stilla.
Vilket jag menar att han måste försöka komma närmre med de sistnämda. Även om han flyttar sistnämnda når de ändå
inte coherence. Han vill då säga att han försökt genom att bara flytta en figur.

I regelboken står de att man måste försöka komma så nära varanda som möjligt så att man får coherence. I de fallet anser jag att han måste flytta ihop gruppen så nära han kan med alla figurer.

Hoppas detta gör de lättare att förstå. Annars får jag dra fram paint :)

Gibber
Inlägg: 204
Blev medlem: 13 okt 2008, 07:29
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Regel fråga om squad coherence

Inlägg av Gibber »

JAg skulle säga att han måste flytta båda "grupperna" mot varrandra... o sen dessutom springa i shooting face
Kan alla andra så kan väl jag också, här e min blogg: http://norderi-dekadens.se/

Legion
Inlägg: 14
Blev medlem: 19 apr 2011, 20:40

Re: Regel fråga om squad coherence

Inlägg av Legion »

Jag va inne på den linjen oxå. Men han tyckte han att han hade försökt genom att bara flytta 2 figurer.

Kan kanske lägga till att om han skulle de 2 som stod stilla så flytta han ifrån objektiv.

Användarvisningsbild
evr
Inlägg: 410
Blev medlem: 13 aug 2010, 04:09

Re: Regel fråga om squad coherence

Inlägg av evr »

Det förklarar ju varför han inte ville flytta de andra två, men om han flyttar samtliga modeller 1" närmare så är ju avståndet mellan dem mindre än om han bara flyttar ena halvan, och då han måste försöka återställa coherency så fort som möjligt så måste han flytta båda halvorna av enheten mot varandra. Tyvärr resulterar det i att han inte står kvar på sitt objektiv, men det borde han tänkt på när han valde att plocka bort killarna i mitten.

Ancalagon
Inlägg: 3323
Blev medlem: 15 aug 2011, 16:15

Re: Regel fråga om squad coherence

Inlägg av Ancalagon »

alla modeller i enheten måste flytta så mycket som möjligt för att komma in i Coherency, inkluderat att köra Run move i shooting fasen. I det här fallet kan han ju gå sina 1" mot den andra gruppen, och sen i sitt run move kan han ju ändå flytta sina modeller precis som han vill, vilket ofta skulle innebära att han kan flytta tillbaka till objektivet, såvida det inte var väldigt långt mellan dem till att börja med.

Legion
Inlägg: 14
Blev medlem: 19 apr 2011, 20:40

Re: Regel fråga om squad coherence

Inlägg av Legion »

Misstänkte de va så. Tack för svaren ;)

egge
Inlägg: 2100
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:03

Re: Regel fråga om squad coherence

Inlägg av egge »

Jag har ingen regelbok men säger reglerna att man måste försöka flytta ihop alla modellerna i unit coherency och inte bara att man skall göra allt för att få coherency? I detta fall, så länge han har flyttat allt för att behålla coherency så kan de andra modellerna, som inte kommer bättra på coherencyn hålla sig inom coherency, enligt mig.

Däremot måste man springa ihop också. Gör man det så kommer man alltid att flytta minst 2" och då innebär det att det blir inte mycket extra manövreringsutrymme för de andra modellerna.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Regel fråga om squad coherence

Inlägg av HeadWar »

Ancalagon skrev:alla modeller i enheten måste flytta så mycket som möjligt för att komma in i Coherency, inkluderat att köra Run move i shooting fasen. I det här fallet kan han ju gå sina 1" mot den andra gruppen, och sen i sitt run move kan han ju ändå flytta sina modeller precis som han vill, vilket ofta skulle innebära att han kan flytta tillbaka till objektivet, såvida det inte var väldigt långt mellan dem till att börja med.
Alla modeller måste ju inte nödvändigtvis flytta, bara de som är närmast varandra i de två grupperna. Sedan är det möjligt att en del andra modeller måste följa efter för att inte tappa coherency. Run movet får givetvis inte göras hur som helst, utan måste även det användas för att få delarna så nära varandra som möjligt. (Ända tills de är i coherency.)

Q: What happens if an out of coherency unit is able to
move, but not able to restore unit coherency in a single
movement phase? (p12)
A: They must attempt to restore unit coherency as soon
as possible, including having to Run! in the Shooting
phase if able.

Skriv svar