Tomb Spyder + Scarab Swarm!

Regelfrågor och förslag på husregler
Magnus

Tomb Spyder + Scarab Swarm!

Inlägg av Magnus »

Jag har hört lite olika versioner om Scarab Swarms får lov att springa i shooting phase till sammans med Tomb Spydern.

Jag tycker att Scarab Swarms får springa i shooting phase eftersom dom är klassade som infanteri. I Necrons FAQ står det: "Q. Are Scarab Swarms jetbikes or infantry? A. Despite moving as jetbikes, Scarab Swarms are still classed as infantry."

Och det står under bikes och shooting på sidan 53 i regelboken: "Bikes cannot run in the Shooting phase." Det står alltså inte att trupper som rör sig som bikes inte får springa utan bara att trupper som är klassade som bikes inte får det.

Jag tycker att det är självklart att Scarab Swarms får springa men jag vill inte spela en turnering och helt plötsligt inte få göra det, därför vill jag höra vad ni säger om det?

8-)

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Re: Tomb Spyder + Scarab Swarm!

Inlägg av Katarsis »

Scarabs är infanteri och får därför utföra Run-moves.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Stämmer. Finns inget som förbjuder det.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Maqisad

Inlägg av Maqisad »

Scarabs klassas som infanteri men rör sig som jetbikes. Kombinationen kan vara lite förvirrande, jag är inte tvärsäker på att tolkningen att de får springa är helt rätt?! Det skulle i princip innebära att de kan turboboosta och sedan springa lite till?

Booogeyman

Inlägg av Booogeyman »

Maqisad skrev:Scarabs klassas som infanteri men rör sig som jetbikes. Kombinationen kan vara lite förvirrande, jag är inte tvärsäker på att tolkningen att de får springa är helt rätt?! Det skulle i princip innebära att de kan turboboosta och sedan springa lite till?
Du får inte skjuta efter turboboost.
"Make sure you find out what your opponent wants from the game, before you start. If he wants a close fought, balanced game and you pound him into the ground with a beardy army, he won't want to play you again.
Have you really won?"

Användarvisningsbild
fjugin

Inlägg av fjugin »

svenska40k-konto skrev:
Maqisad skrev:Scarabs klassas som infanteri men rör sig som jetbikes. Kombinationen kan vara lite förvirrande, jag är inte tvärsäker på att tolkningen att de får springa är helt rätt?! Det skulle i princip innebära att de kan turboboosta och sedan springa lite till?
Du får inte skjuta efter turboboost.
Faktum är att man inte får göra någon frivillig handling alls om man turbo boostar.
På ETC innebär det t.o.m. att en karaktär inte får lämna en enhet genom turbo boost, eftersom lämna enhet är frivilligt. Inte heller får en farseer som lägger fortune turbo boosta.

Vad säger folk om turbo boost scarabers cover save, såg att det inte var 2+ som gällde på ETC..

Magnus

Inlägg av Magnus »

Jag tycker att scarabs får 2+ cover save när de flyger fort.
Det står under Turbo-bosters (s76): "...the bike benefits from a cover save of 3+ to represent the difficulty of hitting such fast-moving targets..."

Och det står under Stealth (s76): "All of the unit's cover saves are improved by +1."

Det är väl inte så svårmotiverat att små scarabs är änu svårare att träffa än tex en eldar jetbike när de kör/flyger fort?

8-)

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Jag har alltid kört på 2+ och det har alla jag mött också.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
fjugin

Inlägg av fjugin »

Magnus skrev:Jag tycker att scarabs får 2+ cover save när de flyger fort.
Det står under Turbo-bosters (s76): "...the bike benefits from a cover save of 3+ to represent the difficulty of hitting such fast-moving targets..."

Och det står under Stealth (s76): "All of the unit's cover saves are improved by +1."

Det är väl inte så svårmotiverat att små scarabs är änu svårare att träffa än tex en eldar jetbike när de kör/flyger fort?

8-)
Jo, har alltid också tänkt så och ser inga problem med det, blev därför lite fundersam när jag såg att ETC tyckte att det inte skulle vara så.

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

De får 2+ när de åker fort. 3+ för boosten och sedan förbättras det ett steg.

Skriv svar