Null Zone

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Null Zone

Inlägg av HeadWar »

När mäter man egentligen om en enhet påverkas av Null Zone?
This power is used at the start of the Librarian's Shooting phase. All enemy units within 24" of the Librarian must re-roll successful invulnerable saves for the remainder of the player turn.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Re: Null Zone

Inlägg av HeadWar »

Jag påstår att det inte går att avgöra, så som regeln är skriven.

Det kan precis lika gärna tolkas som att man mäter upp vilka enheter som är inom 24" direkt när man kastar den, och sedan är de enheterna påverkade resten av turnen, som att man under resten av turnen mäter varje gång någon ska slå ett invo-save, för att se om enheten är inom 24".

Jag har hittills spelat det som att man mäter vid varje save, vilket en gång faktiskt var till min fördel (Jag gjorde ett Run-move för att komma inom 24" från en enhet), och i alla andra fall där det spelat roll (ganska många) varit till min nackdel (Eftersom libben kan dö av olika saker, Perils och närstridsattacker till exempel, eller för att motståndaren tar bort modeller så att en enhet slutar vara inom 24".)

SweFAQ? :)

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

När effekten används (dvs när savet skall slås om) känns som det rimligaste. Det är ju så andra auror fungerar (t.ex. Blood Chalice).

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

Mortarion skrev:När effekten används (dvs när savet skall slås om) känns som det rimligaste. Det är ju så andra auror fungerar (t.ex. Blood Chalice).
Second that!
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Jag tycker det är rätt klart att man skall mäta hela tiden och inte när man kastar spellen.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

DHettNeck skrev:Jag tycker det är rätt klart att man skall mäta hela tiden och inte när man kastar spellen.
Intressant. Utveckla. :)

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Känns också rätt tydligt att man mäter från libben så fort någon ska ta ett invo-save. Så jag ser inget fel med att man skjuter på en enhet och sedan runnar med libben så att man kan affektera en annan enheten.

Man kollar range först när någon kan bli affekterad.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
LillePer

Inlägg av LillePer »

Håller med Zurken, känns dessutom väldigt konstigt att hävda SW-svans nullify mot nullzone... Kan jag tycka iaf..

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

LillePer skrev:Håller med Zurken, känns dessutom väldigt konstigt att hävda SW-svans nullify mot nullzone... Kan jag tycka iaf..
Fast resultatet av att spela med att man mäter varje gång är ju att man får en svans-chans att nullifiera hela Null Zonen varje gång man slår ett lyckat invo-save. (Förutom att svansen är om möjligt ännu luddigare formulerad.)

Mutt

Inlägg av Mutt »

Varför vill folk tolka svansen så konstigt? Orkar inte ens diskutera den längre.

Skriv svar