Flamers och rhinos

Regelfrågor och förslag på husregler
cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011

Flamers och rhinos

Inlägg av cadelin »

Nu kanske detta är att klyva hår men rent raw så får man inte skjuta flamers ur rhinos eller hur? Regeln säger att man mäter från luckan på rhinon dvs att templaten kommer täcka den egna bilen och det står väl att man inte får täcka sina egna enheter med templater under shotingphase. Så ska man lägga den från rhinons hull, från luckan eller inte skjuta alls?

Användarvisningsbild
Nefrums

Re: Flamers och rhinos

Inlägg av Nefrums »

rent RAW så får du inte skjuta flaimers ur rhinos eller chimeror, inte heller får du skjuta med en ork scorcha bil eller en imolator, mm. överhuvud taget, om man använder GW modellen..

Men så kan man inte spela.. Enda vettiga sättet att spela är att lägga templaten från luckan eller från vapnet, och ignorera att den är över din egen bil.
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Simon Talltorp

Inlägg av Simon Talltorp »

nu har jag ingen regelbok framför mig så denna regeln kan gälla enbart OT-fordon men man lägger ju templaten från hull av just den anledningen som du nämner. Vet dock inte vilken av reglerna som tar överhand men det borde vara så att man läger templaten från luckan och inte kan skada sin egen bil (vilket du ändå inte kan i detta fallet).
xdanskx skrev:Varje gång jag skall spela på ett bord helt gjort i frigolit dör en del av mitt hjärta... Och det fanns fasen inte mycket till hjärta att ta av från början....

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

Att lägga från hull gäller enbart open toped bilar..
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011

Inlägg av cadelin »

rhino och hvy flamer inte kompisar :) men som sagt sunt förnuft säger att man borde få skjuta ändå

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

för att inte tala om en buggi med skorsha.. Skulle den träffa sig själv varje gång den sköt skulle den bli kortlivad.. (fast kanske marginelt mer kortlivad än vad den redan är)...

Leidermark

Inlägg av Leidermark »

Med sunt förnuft så borde man köra med att man lägger ut den från luckan, touchar bilen men stuntar i touchen. Eller så bygger man om alla sina bilar så att luckorna ligger kant i kant med sidorna på bilen ;)

Maqisad

Inlägg av Maqisad »

När vi kör använder vi house-rule att man får skjuta från luckan. Annars blir det hopplöst med flera fordon och transporter. Tar man en chimera som exempel får man ändå minus av att den räknas som open-topped och tar man andra fordon med flamers etc. känns det ju löjligt att köra med regelboken rakt av eftersom de, precis som nämns ovan, skulle skjuta sig själva varje gång. Inte ens orkerna skulle göra ett sådant fordon...

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

chimera blir inte open topped längre.. Och en orc scorcha lägger templaten över sig själv var gång den skjuter.. Men nej, det är inte rimligt att de ska träffa sig själv var gång de skjuter..

the godfather

Inlägg av the godfather »

ni fattar väl att skytten lobbar iväg elden :)
I'll make you an offer you can't refuse

rankinglänk

Skriv svar