Cato Sicarius

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
The Gretchin

Cato Sicarius

Inlägg av The Gretchin »

Hans "2:nd Company-regel", den där man ger en tactical en USR. Ger man den när man skriver armélista eller inför varje match?
Jag har inte codexet framför mig, därav den konstiga formuleringen. ;)
Helmer Jonelid
Egge skrev:Inget val får ha mer än 1 mer val än någon annan sorts val (ignorera Troops).

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Re: Cato Sicarius

Inlägg av Zurken »

Du skriver in det i armélistan, det räknas som en unit upgrade som är gratis.
Alexander Merinen

Gonka Koff

Inlägg av Gonka Koff »

Zurken skrev:Du skriver in det i armélistan, det räknas som en unit upgrade som är gratis.
Finns det en FAQ jag missat, eller är det du skriver en house-rule?

Min uppfattning är annars att det är helt ok att byta både enhet och förmåga mellan matcher.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
kombat

Inlägg av kombat »

jag anser efter att ha läst i reglerna att det inte är helt glasklart men sållar mig nog ändå åt den sidan som anser att det är okay att byta mellan olika matcher, känns inte som direkt en gamebreaker special regel, men ger ändå lite dynamik och trix. Det vore ju också kul att se Sicarius lite mer med :)

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

Gonka Koff skrev:
Zurken skrev:Du skriver in det i armélistan, det räknas som en unit upgrade som är gratis.
Finns det en FAQ jag missat, eller är det du skriver en house-rule?

Min uppfattning är annars att det är helt ok att byta både enhet och förmåga mellan matcher.
Jag tror att det är så att vissa turneringsarrangörer krävt att det ska in i listan. Lite som SW wolf guards.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
Gustav

Inlägg av Gustav »

Codex SM skrev:One Tactical squad in an army that includes Sicarius can have one of the following special rules at no additional cost: Counter-attack, Infiltrate, Scout or Tank Hunters
För mig är det som man köper en uppgradering gratis och jag tycker att det är ganska tydligt att det bestäms när listan skrivs. Annars kan man nästan hävda att ork boyz ska kunna välja mellan shootas och slugga+choppa varje match.

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Jag tycker det är väldigt uppenbart när man läser regeln att man måste välja i armélistan, men jag har inte kollat i FaQ (antar att man kollar det själv innan man postar en regelfråga).

Det är en enhet som har en av fyra olika specialförmågor, inte en enhet som får välja mellan fyra olika specialförmågor
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
The Gretchin

Inlägg av The Gretchin »

Zurken skrev:Jag tycker det är väldigt uppenbart när man läser regeln att man måste välja i armélistan, men jag har inte kollat i FaQ (antar att man kollar det själv innan man postar en regelfråga).

Det är en enhet som har en av fyra olika specialförmågor, inte en enhet som får välja mellan fyra olika specialförmågor
I FAQ:en står det inget om det.

Jag tycker att det är som om man har två Special Characters med Chapter Tactics. Då väljer man ju innan varje slag vilken Chapter Tactic som passar bäst.
Helmer Jonelid
Egge skrev:Inget val får ha mer än 1 mer val än någon annan sorts val (ignorera Troops).

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Fast detta har ingenting med Chapter Tactics att göra.

Sicarius ger dig tillåtelse för att för 0p köpa en av fyra olika special förmågor till en av dina Tactical enheter.

"one Tactical squad in an army that includes Sicarius can have one of the following special rules at no additional cost..."

så står det nu, skulle det istället stått

"one Tactical squad in an army that includes Sicarius can have one of the following special rules at 10 additional points..."

Skulle det vara någon diskustion då? Det står ju exakt samma sak, fast kostnaden är olika. Bara för att något är gratis betyder det inte att man får byta mellan matcher eller ska orker får byta mellan shootas och sluggas?
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
The Gretchin

Inlägg av The Gretchin »

Nej, det sa jag aldrig. Men enligt mig så borde det liknas vid det. En enhet får en specialregel innan att slag. Inte köper.

....men det kanske bara är jag.......
Helmer Jonelid

Skriv svar