Parasite of Mortrex

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
Asplund

Parasite of Mortrex

Inlägg av Asplund »

Vad händer med spawnade Rippers från Implant Parasite om Parasiten dör under assaulten?

- Blir ju svårt att placera dem 6" från en död modell.
+ I beskrivningen är Impassable terrain, slut modeller och fiender inom 1" de anledningar som nämns för att det inte skulle gå.

GLinus

Re: Parasite of Mortrex

Inlägg av GLinus »

Som jag sade igår så tycker jag att förutsatt att Parasitens attacker och påföljande kills är separerade från övriga modellers attacker så borde de absolut spawna fram trots pappas bortgång. Som Parasitens spelare får man då komma ihåg det och inte avlägsna parasitmodellen från bordet förrän Rippersvärmarna har ställts ut.

Tillförseln av det som orsakar svärmarna sker ju i och med Parasitens attack.

Jag kommer tillåta spawning av svärmar i samma runda som Parasit(-aset) dör om det sker enligt ovanstående premisser.
Prepare to get your kick assed!

Fluff är tufft!!

Användarvisningsbild
Gustav

Inlägg av Gustav »

Svårt att placera något inom 6" från något som inte är på brädet.
För mig är det självklart att rippersarna är förlorade om parasiten dör innan de placeras.

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

Du får ställa ut de spawnade rippersarna inom 6" från parasiten i casulty-högen bredvid bordet... :roll:

Eftersom du bara får ställa ut dem inom 6" från parasiten och parasiten inte finns kvar så kan du inte ställa dem någonstans. Alltså dyker de inte upp.

Kimich

Inlägg av Kimich »

Har inte codexet framför mig men tänker vad står det i texten när spawnar dom? Är det precis efter att hans attacker är utförda eller i the end of turn?

Eftersom det kan ploppa ut en svärm när en transport kommer in på brädet från reserven ifall testet går igenom/misslyckas så är det ju lite konstigt att dom inte skulle komma ifall parasiten är död. Fast där står det väll också att den kommer en viss bit ifrån fordonet också.

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

Kimich skrev:Har inte codexet framför mig men tänker vad står det i texten när spawnar dom? Är det precis efter att hans attacker är utförda eller i the end of turn?

Eftersom det kan ploppa ut en svärm när en transport kommer in på brädet från reserven ifall testet går igenom/misslyckas så är det ju lite konstigt att dom inte skulle komma ifall parasiten är död. Fast där står det väll också att den kommer en viss bit ifrån fordonet också.
Det sker "at the end of the Assault phase" och alla baser måste placeras inom 6" från parasiten.

På "The sarge is acting strangely"-reglen placeras baserna ut direkt och man skall placera dem inom 6" från offret istället. Så det blir annorlunda.

Skriv svar