Templates över flera enheter?

Regelfrågor och förslag på husregler
Dampe

Templates över flera enheter?

Inlägg av Dampe »

Hej! Jag är inte så insatt på 40k men har spelat av och till under ett par editions. Körde precis en match mot en polare där jag la en flamer så att den maximerade target enheten och dessutom fick ett par hits på en enhet bredvid. Rätt säker på att jag gjort så här så länge jag spelat 40k men polaren menar att jag då targetar fler enheter och istället ska lägga flamern så att jag fortfarande maximerar hits men inte tar några träffar på enheten bredvid (vilket jag kan göra och ändå träffa lika många i min target unit). Jag är 100% på att jag får lägga den på båda enheter men hittar inget stöd i regelboken för det. En sidhänvisning till detta hade hjälpt mycket.

Mvh

Användarvisningsbild
Jimmy Johansson

Re: Templates över flera enheter?

Inlägg av Jimmy Johansson »

Ja, du får lägga den på bägge så länge du maximerar antal modeller i den enheten du primärt skjuter på.
egge skrev:-Jimmy är sjukt trevlig. Jimmys armé var det inte :wub:

Dampe

Inlägg av Dampe »

Men var står det att jag får göra så. Polaren är helt bestämd på att jag då targetar fler enheter vilket jag enligt shootingreglerna inte får.

Användarvisningsbild
Styranimon

Inlägg av Styranimon »

Du targetar en "primary unit", den du siktar på, sedan om den träffar några andra är det bara en bonus.
Men du måste maximera antal modeller i "primary unit" om du kan träffa en secondary.
Så du siktar ju på en enhet men träffar flera :)
Simon Holm - Vanijja Majiins and Nids'.

Blir man glad åt lite, har man mycket att vara glad åt! :D

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Den enda begränsningen är att templaten inte får nudda några av dina egna modeller, vilket står uttryckligen. Hade den inte fått nudda någon annan än den enhet man skjuter på hade detta stått på samma ställe. Det hade dessutom lett till den fullkomligt orimliga situationen att två enheter kunde göra sig immuna mot flamers genom att ställa sig riktigt tätt ihop...

Det är dock viktigt att tänka på att man måste maximera antalet modeller man träffar i den enhet man skjuter på. Men så länge man gör det, och mot infanteri är det bara antalet modeller som räknas, inte yta, så får man placera den hur snett man vill för att träffa så mycket annat godis som möjligt. Mot fordon har man normalt sett ingen valfrihet alls hur man placerar templaten, eftersom man måste maximera ytan man täcker, och det brukar bara vara i exakt en vinkel man gör det.

Arioch

Inlägg av Arioch »

Får den träffa in i en cc om den primära gruppen inte är i cc men den sekundära är det? Om man inte träffar egna modeller?
Hen!? Kan du va själv gubbkärring!

Användarvisningsbild
Skulliz

Inlägg av Skulliz »

Arioch skrev:Får den träffa in i en cc om den primära gruppen inte är i cc men den sekundära är det? Om man inte träffar egna modeller?
Nej.

Skriv svar