Los från psyker dreads?

Regelfrågor och förslag på husregler
Mortarion

Los från psyker dreads?

Inlägg av Mortarion »

Om man har en Librarian Furioso som vill kasta en psychic power som är en shooting attack, varifrån mäter man line of sight? Och vad har den för fire arc?

Jag antar att man kollar från sarkofagen och att den har 45 grader framåt, men jag tänkte att det var bäst att höra vad folk tycker. Det skulle inte kännas helt konstigt att kolla LOS från force weaponet heller. Typ att dreaden kanaliserar energin genom sitt force weapon.

Vad tycker ni?

Användarvisningsbild
Seregon

Re: Los från psyker dreads?

Inlägg av Seregon »

Med tanke på att det är en walker och får pivota i shooting phase bör det väl enbart bli problem om den är immobiliserad, och isf skulle jag nog personligen hålla med om att kolla från sarkofagen. Räknar man från vapnet kommer garanterat någon att ställa sig till 75% bakom ett hus med vapnet stickandes fram och panga därifrån och få obscured om man vill skjuta tillbaka.
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Mutt

Inlägg av Mutt »

Seregon skrev:Med tanke på att det är en walker och får pivota i shooting phase bör det väl enbart bli problem om den är immobiliserad, och isf skulle jag nog personligen hålla med om att kolla från sarkofagen. Räknar man från vapnet kommer garanterat någon att ställa sig till 75% bakom ett hus med vapnet stickandes fram och panga därifrån och få obscured om man vill skjuta tillbaka.
Borde man inte kunna få obscured om man står vid ett hörn på en byggnad ändå?

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Inte om man mäter från mitt fram...

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Fordon mäter LoS från valfri punkt på hullet. De har ju vanligt vist samma arc of fire som deras vapen (vilka oftast är hull-mounted, som dread-armar), men då Psychic Shooting attacks inte kommer ifrån något specifikt vapen skulle jag säga att de har 360* arc. Jag ser inget konstigt med att den skulle kunna visa rumpan mot det den skjuter på eftersom det är väldigt tydligt att alla fordon inklusive walkers mäter LoS från valfri punkt på hullet.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
Jimmy Johansson

Inlägg av Jimmy Johansson »

Just det ja, detta sammanfaller ju med chaosdreads som blir galna.
egge skrev:-Jimmy är sjukt trevlig. Jimmys armé var det inte :wub:

Arioch

Inlägg av Arioch »

Har inte dreads en fire arc som är 180 grader eller var det i förra editionen? :)
Hen!? Kan du va själv gubbkärring!

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Det var längesen.
Fire Arcs är nu för tiden 45 grader, men en dread "ser" med hela hullet, på samma sätt som andra fordon när det gäller att se infiltratörer, rage osv.
Det är fullt rimligt att räkna in psychic power där.

Halvar

Inlägg av Halvar »

även Psychic Shooting Attacks? vet att man pivotar i shootingphase när man ska dra LoS från vanliga vapnen med en walker och att den inte kan göra sånt när den inte kan röra sig. har regelboken hopplöst många trappor och låsta dörrar härifrån så jag orkar inte kolla.
Ja' än't bittä'!

Arioch

Inlägg av Arioch »

Rätt intressant frg varifrån skjuter han en psy attack? Ryggen:)
Hen!? Kan du va själv gubbkärring!

Skriv svar