Om man har en weapon platform till imperial guard från Imperial armour, har köpt camo nettings till denne och satt den i cover, hur bra cover får man?
Säg att 3 av 5 gubbar står i skog, platformen i det öppna. Är 50% i cover och ger hela enheten 3+ på grund av stealth från camo net? Kan gubbarna välja go to ground och få 2+? Får kanonen "go to ground" bonus?
Om vi kör med att fordon endast får 5+ från skog, sänker det kanonens cover i exemplet ovan, eller kör man på ett cover-värde för hela enheten?
Weapon platsforms, camo nets och go to ground i cover?
Re: Weapon platsforms, camo nets och go to ground i cover?
weapon platforms kommer inte med gubbar.
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!
Jo. Eartshaker platform i ia1 kommer med tre gubbar. Samma tror jag gäller heavy mortars och thudd guns.
Det syftas på Earthshaker Platform ur Imperial armour 1 update, den kommer med tre crew och kan köpa upp till tre till.
Eftersom det är en enhet så får alla modeller i enheten cover save (oavsett om de är crewmodeller eller vapenmodeller) om minst hälften av modellerna är i cover. För att vapenmodellen ska vara i cover krävs det att 50% av modellen är täckt.
Om en modell i en enhet har stealth så får alla modeller i enheten utnyttja stealth-regeln.
Så om man bortser man från ETC-skog så räcker det alltså i en enhet bestående av en jordskakare och fem besättning att tre crewmodeller exempelvis står bakom en annan enhet för att ge hela enheten 3+ cover saves om jordskakaren har camo-netting. Go to ground påverkar inte artillerimodellen men alla andra skulle få 2+ save.
Hur ETC-skog påverkar artilleri får någon annan svara på.
Eftersom det är en enhet så får alla modeller i enheten cover save (oavsett om de är crewmodeller eller vapenmodeller) om minst hälften av modellerna är i cover. För att vapenmodellen ska vara i cover krävs det att 50% av modellen är täckt.
Om en modell i en enhet har stealth så får alla modeller i enheten utnyttja stealth-regeln.
Så om man bortser man från ETC-skog så räcker det alltså i en enhet bestående av en jordskakare och fem besättning att tre crewmodeller exempelvis står bakom en annan enhet för att ge hela enheten 3+ cover saves om jordskakaren har camo-netting. Go to ground påverkar inte artillerimodellen men alla andra skulle få 2+ save.
Hur ETC-skog påverkar artilleri får någon annan svara på.
Har 3 gubbar 4+ cover och 1 gubbe 5+ cover och 2 gubbar inget cover har hela enheten 4+ cover. Majoritet osv...
Så om du har en artilleripjäs med tre gubbar och två gubbar står i skog (4+ cover) och pjäsen har Stealth (cammo-netting) så har hela enheten 3+ cover. Skulle enheten göra "go to ground" skulle gubbarna få 2+ cover, men pjäsen får fortfarande 3+. Tekniskt sett har de alla fortfarande 4+ cover, men infanteriet får +2 på sitt tärningsslag och pjäsen +1.
Jämför t.ex. med en Thunderfire Cannon där Techmarinen står i en reenforced ruin (3+ cover).
Så om du har en artilleripjäs med tre gubbar och två gubbar står i skog (4+ cover) och pjäsen har Stealth (cammo-netting) så har hela enheten 3+ cover. Skulle enheten göra "go to ground" skulle gubbarna få 2+ cover, men pjäsen får fortfarande 3+. Tekniskt sett har de alla fortfarande 4+ cover, men infanteriet får +2 på sitt tärningsslag och pjäsen +1.
Jämför t.ex. med en Thunderfire Cannon där Techmarinen står i en reenforced ruin (3+ cover).
Alexander Merinen
Uppföljningsfråga: Kan man ge order till en heavy weaponsplatform-unit? Till exempel "get back in the fight"? Eller "fire at my target" och "bring it down"?
"non-vehicle unit", så ja, det skulle jag säga. Artillery är en egen enhetstyp.
Dock kan man ju börja fundera på de där plattformarna som inte har någon crew...
Dock kan man ju börja fundera på de där plattformarna som inte har någon crew...