Cover saves
-
Chaos4reaL
Cover saves
Två cover saves frågor. Den första; om min enhet med Plaguebearers står angränsande (baserna nuddar) en vägg får den då en save och i så fall vilken. När det kom upp behandlades den som 4+ samma som om det varit angränsande till skog eller dy.
Fråga två; Om en enhet med firewarriors gömmer sig bakom vingarna på en Devilfish räknas dom som i cover med intiativ straff som följd för den anfallande?
Fråga två; Om en enhet med firewarriors gömmer sig bakom vingarna på en Devilfish räknas dom som i cover med intiativ straff som följd för den anfallande?
Re: Cover saves
Till fråga ett så beror det ju helt på hur ni har sagt att tärrengen fungerar. Räknar ni den som area, så räker det med att 50%+ av modellerna i enheten står i/Bakom tärrengen för att få ett 4+ cover.
Till fråga två, är det ju TLOS och står 50%+ av modellerna i gruppen täkta bakom devil-fisken får dem också ett 4+ cover.
Till fråga två, är det ju TLOS och står 50%+ av modellerna i gruppen täkta bakom devil-fisken får dem också ett 4+ cover.
I detta fallet skulle jag säga nej, eftersom en devilfish är en enhet och inte terräng.Chaos4reaL skrev:Fråga två; Om en enhet med firewarriors gömmer sig bakom vingarna på en Devilfish räknas dom som i cover med intiativ straff som följd för den anfallande?
För jag antar att du menade i en assault och inte för shooting?
"Tompkins thumbed another paint pellet into the gun and muttered business mantras to himself. Do Unto Others Before They Do Unto You. Kill or Be Killed. Either Shit or Get Out of the Kitchen. Survival of the Fittest. Make My Day."
Speciellt som att man inte kan springa under, utan måste springa runt vingarna för att assaulta.EyeGuy skrev:I detta fallet skulle jag säga nej, eftersom en devilfish är en enhet och inte terräng.Chaos4reaL skrev:Fråga två; Om en enhet med firewarriors gömmer sig bakom vingarna på en Devilfish räknas dom som i cover med intiativ straff som följd för den anfallande?
För jag antar att du menade i en assault och inte för shooting?
-
Chaos4reaL
Ursäkta, var visst lite otydlig i min frågeställning. Fråga två var det assault jag avsåg och inte shooting. Shooting är 4+ cover.
Fråga ett så står modellerna bara tätt intill väggen inne i en ruin och blir beskjutna. Ett liknade senario var att de kom runt ruinen på andra sidan väggen ute i det fria så att säga men fortfarande kant i kant med väggen.
Fråga ett så står modellerna bara tätt intill väggen inne i en ruin och blir beskjutna. Ett liknade senario var att de kom runt ruinen på andra sidan väggen ute i det fria så att säga men fortfarande kant i kant med väggen.
Initiativstraffet får assaultande enhet om de har slagit ett diff-test. Spelar ingen roll om dina modeller står med 99% av sin bas i terräng om fienden springer fram till den 1% som står utanför.
diff ELLER dangerous.Mutt skrev:Initiativstraffet får assaultande enhet om de har slagit ett diff-test. Spelar ingen roll om dina modeller står med 99% av sin bas i terräng om fienden springer fram till den 1% som står utanför.
så eldar pathfinders får ingen initiativknock av att springa i terräng eftersom de inte behöver slå difficult terrain test. men om de springer genom/in i farlig terräng så får de på initiativnöten.
Ja' än't bittä'!
-
Chaos4reaL
Även om man inte slår för terräng test så måste figurer helt i terräng räknas som i cover och automatiskt ge initiativ straff för assaultande units. Tanken är att man kan säkra sin ställning i cover för att ta emot ett anfall som att ta betäckning och skjuta osv vilket också är anledningen till att bara off grenades tar bort detta. Kan inte se att Pathfinders är ett undantag och i så fall borde det stå i deras codex.
Nej.Chaos4reaL skrev:Även om man inte slår för terräng test så måste figurer helt i terräng räknas som i cover och automatiskt ge initiativ straff för assaultande units.
Sid 36 stora boken"If an assaulting unit had to take a difficult or dangerous terrain test during their assault move, all of its models have their Initiative value lowered to 1 when attacking"
Det är alltså inte terräng per se, hur mycket du står i den, vad det är etc etc etc som triggar initiativstraffet för assaultande units. Det är endast det faktum om de tar test eller inte. Så länge du inte tar testet = inget initiativstraff oavsett situation. Det samma gäller det omvända. Slow & Purposeful killar slår diffslag när de assaultar och får alltså initiativstraff även om motståndaren inte var i cover.
Eldar Pathfinders behöver alltså inget undantag.
speedfreek skrev:Jag tror att Snot för en gångs skull har fel.
Tror dock Swen har koll...
Spelar inte längre roll om man står i terräng eller ej när man blir assaultad, det var i förra editionerna det var på det sättet.Chaos4reaL skrev:Även om man inte slår för terräng test så måste figurer helt i terräng räknas som i cover och automatiskt ge initiativ straff för assaultande units. Tanken är att man kan säkra sin ställning i cover för att ta emot ett anfall som att ta betäckning och skjuta osv vilket också är anledningen till att bara off grenades tar bort detta. Kan inte se att Pathfinders är ett undantag och i så fall borde det stå i deras codex.
Det som avgör nu är om den chargande enheten behöver slå ett terrängtest (eller difficult) för att kunna komma fram. Har du en terrängdel emellan enheterna som ingen av enheterna står i, eller kommer stå i efter att chargen är gjort får dom fortfarande de negativa effekterna på initiativet.
Reglerna för detta står på sidan 36 i regelboken.
"Tompkins thumbed another paint pellet into the gun and muttered business mantras to himself. Do Unto Others Before They Do Unto You. Kill or Be Killed. Either Shit or Get Out of the Kitchen. Survival of the Fittest. Make My Day."