Jag har funderat på att icke-scoringenheter ger bonus till scoring enheter för att se om de kan claima, vilket skall testas på RydCon.
För att claima ett objektiv måste enheten VP vara mer värt än motståndarens contestande enheter. den claimande enheten får lägga till sig egna enheter vp om de är inom 6" från scoring enheten. Likaså får contestande enheter lägga till sig egna enheters VP inom 6" för att se om de contestar.
Vad ger detta för spelimplikationer? Min tanke är att representera det faktum att icke scoring enheters position skall vara viktiga som support till egna scoring enheter även när matchen är slut.
Funkar det så?
Åsikter, tack.
En uppdragsregel jag vill fundera lite på.
En uppdragsregel jag vill fundera lite på.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
- speedfreek
Re: En uppdragsregel jag vill fundera lite på.
Hur har du tänkt dig outclaiming?
Det låter som om du menar att bara troops kan contesta, men att andra hjälper till om det är troops med.
Sen kommer plötsligt alla enheter vara med och contesta/claima varenda objektiv på hela plan, vilket mest bara gynnar de hordarméer som redan gynnas av allt annat i 5th.
Det låter som om du menar att bara troops kan contesta, men att andra hjälper till om det är troops med.
Sen kommer plötsligt alla enheter vara med och contesta/claima varenda objektiv på hela plan, vilket mest bara gynnar de hordarméer som redan gynnas av allt annat i 5th.
är det inte detta systemet som har använts på flera stora tuneringar, tex Gothcon? Där funkade det bra..
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!
Outclaiming är att man har högre VP än Troopsen.
Troopsen skall claima fortfarande. Men outscouring sker när man har fler VP vid ett objektiv. Skillnaden blir att enheter som är inom 6" från scoring enheten kan hjälpa den att claima. Den hjälpande enheten måste inte stå vid objektivet.
Kom på att jag måste lägg till regler för scoring vs scoring.
Edit: knarkad förklaring.
Tror det blir bättre så här:
En scoring enhet står vid objektivet. Den är värd 200 poäng. Den outclaimar scoring enheter som är 100 poäng (eller lägre) eller icke scoringenheter som är under 200 poäng.
En icke scoring enhet inom 6" som kostar 100 poäng kan hjälpa scoring enhetens claiming kraft vilket gör att scoring enheten nu då blir värd 300 och kan outclaima scoring enheter upp till 150 poäng och ickescoring upp till 299 poäng.
Icke scoring enheter inom contest-avstånd kan få hjälp med att outscora av egna enheter inom 6" på samma sätt.
I grund innebär det att en scoring enhet som blir uppbackad av en icke scoring enhet i närheten får större chans att ta objektiv.
Troopsen skall claima fortfarande. Men outscouring sker när man har fler VP vid ett objektiv. Skillnaden blir att enheter som är inom 6" från scoring enheten kan hjälpa den att claima. Den hjälpande enheten måste inte stå vid objektivet.
Kom på att jag måste lägg till regler för scoring vs scoring.
Edit: knarkad förklaring.
Tror det blir bättre så här:
En scoring enhet står vid objektivet. Den är värd 200 poäng. Den outclaimar scoring enheter som är 100 poäng (eller lägre) eller icke scoringenheter som är under 200 poäng.
En icke scoring enhet inom 6" som kostar 100 poäng kan hjälpa scoring enhetens claiming kraft vilket gör att scoring enheten nu då blir värd 300 och kan outclaima scoring enheter upp till 150 poäng och ickescoring upp till 299 poäng.
Icke scoring enheter inom contest-avstånd kan få hjälp med att outscora av egna enheter inom 6" på samma sätt.
I grund innebär det att en scoring enhet som blir uppbackad av en icke scoring enhet i närheten får större chans att ta objektiv.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
jag tror inte att det är en bra regel, om man sprider ut sina modeller lite så kan snart hela armen hjälpa till att claima. Jag tycker inte att en scoring enhet ska bli bättre på att hålla objektiv bara för att enheten är utspridd långt från objektivet..
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!