IC med Lash of submission i en enhet i shooting
IC med Lash of submission i en enhet i shooting
En Sorcerer med Lash of submission är med i en enhet och vill använda lash... Vad händer?
Han flyttar enheten 2d och sedan skjuter enheten på samma flyttade enhet på det nya avståndet? Med tanke på rapid fire vapen osv.
Skjuter först och flyttar sedan?
Måste han använda lash på samma enhet som skjuter på? Och tvärt om? Han använder lash "instead of using another range weapon"
Han flyttar enheten 2d och sedan skjuter enheten på samma flyttade enhet på det nya avståndet? Med tanke på rapid fire vapen osv.
Skjuter först och flyttar sedan?
Måste han använda lash på samma enhet som skjuter på? Och tvärt om? Han använder lash "instead of using another range weapon"
Re: IC med Lash of submission i en enhet i shooting
han skjuter samtidigt, så precis samma regler som gäller för templates och blasts blandat med "vanliga" vapen. båda sakerna händer samtidigt, alltså kollar man hur långt den ska flytta, kollar hur många som träffar med blasts etc. samt de "vanliga" vapnen, sedan flyttar man gubbarna med lash, slår för wounds, sedan armour saves sedan casualties.
Ja' än't bittä'!
Ja, om sorcerorn använder lash så måste enheten han är med skjuta på samma mål...
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."
Jag skulle för enkelhetens skull säga att man gör Lash sist. Folk verkar vara överens om att man inte kan Lasha ihop en enhet och sedan skjuta blasts på dem med samma enhet, men att göra det så krångligt som Halvar föreslår tycker jag är onödigt. Så:
Deklarera vilken enhet du skall skjuta på och Lasha
Skjut vanligt (träffa, wolunda, armour saves, remove casualties)
Lasha (psychic test, 2d6, pinning)
(Morale check)
Deklarera vilken enhet du skall skjuta på och Lasha
Skjut vanligt (träffa, wolunda, armour saves, remove casualties)
Lasha (psychic test, 2d6, pinning)
(Morale check)
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
- speedfreek
För enkelhetens skull håller jag med Katarsis.
Om allt är exakt samtidigt kan det bli sjukt jobbigt.
Om allt är exakt samtidigt kan det bli sjukt jobbigt.
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Det viktiga är egentligen att man inte kan flytta på modellerna innan resten av vapnen brassar lös.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Om jag inte har helt fel, så står det väll i codexet att man får lasha när man vill i shooting fasen?
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!
Ja, det är det som är lite otydligt.daskad skrev:Om jag inte har helt fel, så står det väll i codexet att man får lasha när man vill i shooting fasen?
"A psyket may use this psychic power in the shooting phase instead of using another range weapon"
Så står det dock på alla andra powers oxå som är mer klassiska shooting powers.
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Klart man får. Men frågan handlade ju om hurvida en joinad sorc fick flytta modellerna inom rapid fire för sin egen ehnet innan resten av dom sköt.daskad skrev:Om jag inte har helt fel, så står det väll i codexet att man får lasha när man vill i shooting fasen?
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Uppsala - Atlantis
men, eftersom man får använda lash när man vill, så har iaf där jag spelar sagt att man får lasha inom rapid fire ranged. Tycker att det är ganska självklart. Har själv kört med 2 st lash och flyttat en unit mellan 2 rapid fire enheter, utan några klagomål. men det kan vara så att det bara är vi som kör med det.
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!