När är en IC inte en IC???

Regelfrågor och förslag på husregler
BLOODLETTERS

När är en IC inte en IC???

Inlägg av BLOODLETTERS »

Här kommer en fråga som jag bara inte kan bli klok på när det gäller Independent Characters!

Mina Black Templars kan ha Command Squads som räknas som Retinues för mina HQ IC's.

I den stora regelboken på sida 48 säger texten att IC's blir upgrade characters (dvs Sergeants i Tactical Squads osv osv)
om de är i ett Retinue.

Men på sida 49 i stora regelboken säger texten att IC's alltid kan väljas ut i närstrid och mitt gamla BT Codex från 2005 säger att IC's räknas som just IC's i närstrid.

Så vad räknas min/mina HQ boss/bossar som när de vandrar runt i sitt Retinue???

Jag har blivit helt snurrig i denna frågan och behöver därför hjälp från svenska40k medlemmar
att visa vad som är rätt och varför.

Mvh Emil
BLOODLETTERS
Vissa fluffiga saker är hårdare än andra fluffiga saker https://www.youtube.com/watch?v=82utG7Q3G_k
WIP Kabal of the Shadows (DE) Templars of the Emperor (SM,DA,BA) Da Jolly Ork Big Bad Band (ORKS) Carnival of Crazy Clown People (CSM & CD)

mindtrix

Re: När är en IC inte en IC???

Inlägg av mindtrix »

Svar från amatören:

Det beror väl helt på vilket codex det rör sig om och vilken enhet.
Oftast när det heter/hette retuine så blev IC en del av squaden och kan inte lämna förens alla är döda och kan inte heller singlas ut i närstrid.

Det konceptet var alldeles för bra så ju nyare codex, ju ovanligare är detta fenomen.

Nu förtiden är alla IC med bodyguards, ungefär som dom joinat en enhet men kan inte lämna den och de kan bli singlade i närstrid. Med andra ord bara sämre:P

Vet inte om jag besvarade frågan korrekt men jag är litet trött.

Användarvisningsbild
The Gretchin

Inlägg av The Gretchin »

Det borde vara precis som mindtrix sa. ;)
Helmer Jonelid
Egge skrev:Inget val får ha mer än 1 mer val än någon annan sorts val (ignorera Troops).

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

mindtrix skrev:Nu förtiden är alla IC med bodyguards, ungefär som dom joinat en enhet men kan inte lämna den och de kan bli singlade i närstrid. Med andra ord bara sämre:P
Vad har du för exempel på detta?
Det låter som om man tar de dåliga russinen ur två kakor.
(IG-prästen kanske beter sig så och tror det är något skumt med Hive Tyrant också)

"Normalfallet" är att en IC som inte får lämna sin enhet fungerar som en upgrade character och en karaktär som kan lämnar funkar som avsnitten som beskriver en IC.

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

För just Black Templars är det alla nackdelar och inga fördelar med retinues, det är det senaste codexet som har retinues. (Edit: Tau har ju faktiskt också retinues och det codexet är från 2006)

Command Squads för nyare codexar är bara som vilken unit som helst, det bara krävs att man tar en viss IC för att kunna köpa den.

Nya Tyranider har typ retinue, det är ungefär samma regler men formulerat på ett sätt så att de inte direkt använder retinue-reglerna (effekten blir bara lika dan). IG prästen är en vanlig IC.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Det finns ju regler för Retinues i stora svarta regelboken, så jag ser ingen anledning att dessa regler inte skulle gå före de uråldriga reglerna i Codex Black Templars, på samma sätt som allt annat där det är krock mellan gammal bok och nyare regelbok.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

speedfreek skrev:Det finns ju regler för Retinues i stora svarta regelboken, så jag ser ingen anledning att dessa regler inte skulle gå före de uråldriga reglerna i Codex Black Templars, på samma sätt som allt annat där det är krock mellan gammal bok och nyare regelbok.
Håller med i princip, men det borde tas upp i SweFAQ, eftersom GWs officiella hållning är att codexen alltid går först.

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

HeadWar skrev:
speedfreek skrev:Det finns ju regler för Retinues i stora svarta regelboken, så jag ser ingen anledning att dessa regler inte skulle gå före de uråldriga reglerna i Codex Black Templars, på samma sätt som allt annat där det är krock mellan gammal bok och nyare regelbok.
Håller med i princip, men det borde tas upp i SweFAQ, eftersom GWs officiella hållning är att codexen alltid går först.
+1
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Och swe-FAQn säger tvärt om.

Att nyast har företräde.
Eller har jag hittat på det?

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

speedfreek skrev:Och swe-FAQn säger tvärt om.

Att nyast har företräde.
Eller har jag hittat på det?
Många ändringar som finns i SweFAQn bygger på det, men det verkar inte finnas utskrivet någonstans.

Skriv svar