"The Summoning"

Regelfrågor och förslag på husregler
daskad

"The Summoning"

Inlägg av daskad »

En fråga angående "The Summoning" Psychic Powern.
... The chosen unit is removed from the tabletop and immediately placed anywhere within 6" of the Librarian usin the Deep Strike rules
betyder det att man ska placera inom 6 och sedan slå scatter eller att man placerar inom 6 inte scattrar och inte får chargea?
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!

Johannesson

Re: "The Summoning"

Inlägg av Johannesson »

GW kan inte skriva regler...

Antar att meningen är att man ska placera ut en modell ur enheten precis som när man ska göra en Deep Strike, med begränsningen att den måste placeras inom 6" från trollaren (som då får/måste mätas ut), sedan slå Scatter, och därefter placera ut resten av enheten när den slutliga positionen fastställts, med risk för Misshap precis som vanligt. En del av att Deep Strika är att man senare i rundan inte får assaulta, men däremot skjuta eller göra en run, och jag antar tanken är att det även ska gälla vid The Summoning.

Slutligen skulle jag vilja hävda att andra effekter som gäller vid Deep Strike även de borde gälla vid The Summoning, som exempelvis teleport homers, om inte annat med argumentet att en GK Librarian har möjlighet att köpa en sådan (eller om de är beacon, har ingen codex nära atm)...

Detta är min RAI tolkning iaf... sen finns det säkert en och annan som tycker det är spännande att argumentera att det inte är exakt så det står...
"Then it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel was just a freight train comin' your way" - No Leaf Clover

Användarvisningsbild
Excessus

Inlägg av Excessus »

Inte så mycket att argumentera om i min mening, står där "using the deep strike rules" så är det bara att greppa hela det avsnittet från regelboken och applicera...

...men folk vill ju alltid argumentera på internet så där är säkert någon som hävdar motsatsen... :)
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Teleport homers hjälper inte så som jag läser det (de funkar bara om man deepar från reserv ("onto the battlefield")), men mystics hjälper. Jag väntar på en GW FAQ, det finns en hel del som behöver klaras upp.
Alexander Merinen

daskad

Inlägg av daskad »

förstår inte varför homer inte skulle fungera, då man tar bort dem från brädet och deepstrikar som det står.
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!

EyeGuy

Inlägg av EyeGuy »

daskad skrev:förstår inte varför homer inte skulle fungera, då man tar bort dem från brädet och deepstrikar som det står.
Homers är för teleporterande enheter och jag skulle gissa mig till att The Summoning är en frammaning, på samma sätt som demoner frammanas. Därav borde det inte räknas som samma sak. Osäker dock på det hela.

Men jag håller med Zurken, mycket som behöver klaras upp av GW i den kommande FAQen...
"Tompkins thumbed another paint pellet into the gun and muttered business mantras to himself. Do Unto Others Before They Do Unto You. Kill or Be Killed. Either Shit or Get Out of the Kitchen. Survival of the Fittest. Make My Day."

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Mycket varför jag är skeptisk till det är nog också för att homers inte fungerar till Space Marines liknande power "gate of infinity", men wordingen på teleport homers är lite annorlunda där. Lite emot det där med samma namn, men olika regler.
Alexander Merinen

Mutt

Inlägg av Mutt »

Teleportering är teleportering. Summoning är summoning. Det är inte samma sak. Bara för att man deep strikear behöver det inte vara en teleportering utan kan vara massor av saker: fallskärm, nedstigning från atmos-fear:en ;) eller en summoning.

(Space marine) teleport homers funkar bara för just teleporterande terminators, däremot hade en locator beacon funkat.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

"Note that the teleport homer only works for units that are teleporting, not other means."

Johannesson

Inlägg av Johannesson »

Mutt skrev:Teleportering är teleportering. Summoning är summoning. Det är inte samma sak. Bara för att man deep strikear behöver det inte vara en teleportering utan kan vara massor av saker: fallskärm, nedstigning från atmos-fear:en ;) eller en summoning.

(Space marine) teleport homers funkar bara för just teleporterande terminators, däremot hade en locator beacon funkat.
Jag har för säkerhets skull kollat i rules faq, sm faq, codexen, regelboken, men det finns ju inga definitioner av vad som är vad, om jag inte missat något. Var står det exempelvis att homers inte funkar vid gating? Hur ska man exempelvis veta att Strike Squads kan teleportera in utom just att läsa på Teleport Homern? Det står ju ingenstans vid strike squads regler att de teleporterar nånstans alls, utan bara i "fluff" delen. Och den bör enligt mig inte användas för att tolka regler.

Jag skulle visserligen kunna köpa att det utryckligen står just vid TA att de kan teleporta och att det står vid homern att endast teleports räknas och att det då bara borde gälla TA, men hur i all världen ska då en SS kunna teleporta, eftersom den inte har TA och under power armour står det ju inte att de får teleporta? Eller kan alla enheter välja att teleporta bara de känner för det och spelaren påstår att de teleportar? Och om bara TA kan teleporta för att GW råkat skriva det i deras wargear avsnitt kan det ju tyckas väldigt konstigt att SS och IS nämns i teleport homern, kan jag iaf tycka.

Det står ju dessutom utryckligen i regelavsnittet kring wargear ang modeller i TA: "Any model wearing TA can be teleported onto the battlefield." Varför skulle det bara funka ibland? Vid både Gate och Summoning tas ju modellerna uttryckligen av spelplanen och placeras tillbaka på spelbordet. Varför skulle det inte innebära "can be teleported onto the battlefield." när det gjorde det tidigare i matchen?

Jag hoppas verkligen att jag missat nåt avsnitt någonstans och någon får gärna upplysa mig om var någonstans! Detta inlägg är för övrigt bara ett uttryck för min personliga förvirring av ytterligare några dåligt definierade begrepp från gw:s sida...

(observera att jag inte argumenterar att det inte finns olika former av deep strike eftersom gw tydligt indikerat det. det jag argumenterar är dels att TA alltid borde kunna räknas som teleporterandes när de deep strikar samt att det måste finnas nåt svar på varför ss kan räknas som teleported).
"Then it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel was just a freight train comin' your way" - No Leaf Clover

Skriv svar