Teleport Homer

Regelfrågor och förslag på husregler
EyeGuy
Inlägg: 219
Blev medlem: 20 mar 2011, 00:59

Teleport Homer

Inlägg av EyeGuy »

Teleport Homer specificerar ju att om Terminators vill teleportera in i närheten av en modell med en homer så scattrar dom inte. För GK står det ungefär likadant, men några till trupper är specificerade för att inkluderas har jag för mig.

Men, efter en diskussion mellan några vänner, så upptäckte vi att det inte står ifall det enbart gäller dina egna terminators, eller även motståndarens. Texten är: "If a Terminator wish to teleport..." och inte "...friendly Terminator...". Så frågan är, skulle det vara tillåtet?

Jag kan mycket väl tänka mig att, rent story-mässigt, fienden lyckas spåra upp och dekryptera signalen som används för att visa vart terminators ska teleportera, så viss logik kan finnas bakom det (att diskutera teknik i 40-tusentalet kanske hör någon annanstans dock).
Men speltekniskt sett, låter det rimligt att du skulle kunna välja motståndarens homers/beacons likväl att han skulle kunna använda dina för att dimpa ner stora grupper med terminators inom 6"? Och med Deathwing Assault (eller liknande) göra det på första rundan?

Det jag kan komma på som talar emot är för att det är just wargear som ger förmågan och du kan inte använda motståndarens wargear. Men räknas förmågan som fås som "global" eller "area-mässig" (med brist på bättre ord), på samma sätt som att du faktiskt kan träffa/skada egna modeller med blasts? Vet inte hur jag ska formulera det bättre, men jag hoppas ni förstår vad jag menar ändå.
"Tompkins thumbed another paint pellet into the gun and muttered business mantras to himself. Do Unto Others Before They Do Unto You. Kill or Be Killed. Either Shit or Get Out of the Kitchen. Survival of the Fittest. Make My Day."

Användarvisningsbild
Serpent
Inlägg: 2674
Blev medlem: 26 jun 2009, 15:13

Re: Teleport Homer

Inlägg av Serpent »

Så om två Guardspelare möter varandra ger deras respektive Commisar Lords sin regel till den andras gruntar också?

Nej, nej, nej. Sluta leta hål i reglerna.
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...

EyeGuy
Inlägg: 219
Blev medlem: 20 mar 2011, 00:59

Re: Teleport Homer

Inlägg av EyeGuy »

Inte vad jag kan se, för Commisars specialregler specificerar att det är antingen hans enhet, eller friendly units som effekteras.
"Tompkins thumbed another paint pellet into the gun and muttered business mantras to himself. Do Unto Others Before They Do Unto You. Kill or Be Killed. Either Shit or Get Out of the Kitchen. Survival of the Fittest. Make My Day."

EyeGuy
Inlägg: 219
Blev medlem: 20 mar 2011, 00:59

Re: Teleport Homer

Inlägg av EyeGuy »

Serpent skrev:Sluta leta hål i reglerna.
Som jag förklarat tidigare, jag tar hellre en sådan diskussion här än vid spelbordet. Om man är medveten om hålen kan man sedan argumentera mot dom ifall någon försöker använda dom mot en. Alternativt så kan det inkluderas i en FAQ/turneringsregler. Så nej, jag kommer inte sluta leta hål i regler då jag tycker att dom inte borde finnas där till att börja med.
"Tompkins thumbed another paint pellet into the gun and muttered business mantras to himself. Do Unto Others Before They Do Unto You. Kill or Be Killed. Either Shit or Get Out of the Kitchen. Survival of the Fittest. Make My Day."

paintner
Inlägg: 704
Blev medlem: 28 nov 2009, 01:47

Re: Teleport Homer

Inlägg av paintner »

ibland får man väl läsa lite mellan rader elelr i sammanhang och inte dra en DERP DERP RAW!
- black templars @ time of ending -

Användarvisningsbild
Serpent
Inlägg: 2674
Blev medlem: 26 jun 2009, 15:13

Re: Teleport Homer

Inlägg av Serpent »

OK. I'll play...

På Astoraths regler (everybody do the choppy dance) står det specifikt att det gäller bägge arméerna om båda är BA. Borde det inte stå specifikt om något gäller för båda arméerna i övrigt?
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...

EyeGuy
Inlägg: 219
Blev medlem: 20 mar 2011, 00:59

Re: Teleport Homer

Inlägg av EyeGuy »

Borde, ja.
I många fall står det ju angivet "friend and foe" eller enbart "friendly". Här står det bara en enhet med visst wargear, vilket motståndaren faktiskt skulle kunna ha själv. Därav frågetecknet. Står det t ex i en regel att det gäller "all infantry units" så skulle det ju vara samma sak, bara lättare att uppfylla kravet.

Och om det inte framgick tidigare, jo jag tycker det låter fel att kunna använda sig av det. Men eftersom jag inte bestämmer varken över reglerna eller eventuella FAQs/houserules, så är det bara för mig att gilla läget, oavsett vad som är bestämt.
"Tompkins thumbed another paint pellet into the gun and muttered business mantras to himself. Do Unto Others Before They Do Unto You. Kill or Be Killed. Either Shit or Get Out of the Kitchen. Survival of the Fittest. Make My Day."

Jacke
Inlägg: 1179
Blev medlem: 12 jul 2009, 23:09

Re: Teleport Homer

Inlägg av Jacke »

Om något är tänkt att gälla båda egna enheter och fiender (exempelvis Scarbrand eller Astorath) så brukar det alltid stå utskrivet. Står det inget så gäller det bara friendly. Jag kan i alla fall inte komma på något undantag från det.

Johannesson
Inlägg: 669
Blev medlem: 15 okt 2010, 02:07
Ort: Helsingborg

Re: Teleport Homer

Inlägg av Johannesson »

Suck, läs i alla fall regelboken och faq innan en tråd startas, och alla ni som svarar, läs ni också först så slipper det bli en diskussion... Och sluta leta hål, låter något för bra för att vara sant så väntar bara sandfyllda magväskor... (eller spela Warmachine/Hordes, de vet iaf hur man skriver en regelbok :) )
WARHAMMER 40,000: RULEBOOK Official Update Version 1.2 skrev:Q: Am I able to gain the benefits of any of my opponentʼs
wargear or special rules, such as Teleport Homers, Chaos
Icons, Tyranid Synapse, Necron Resurrection Orbs etc?
A: In most occasions this is clear, as the rules use the
words ʻfriendlyʼ or ʻownʼ to indicate your units, and ʻenemyʼ
for the opponentʼs. On the other hand, some rules clearly
specify that they affect ʻfriend and foeʼ. A few rules are,
however, slightly ambiguous as they donʼt clearly specify
this distinction. As a general principle, we recommend that
you cannot use or gain the benefits from any of the
wargear or special rules of your opponentʼs army, unless
specifically stated in the rule itself (ʻfriend or foeʼ) or in an
official FAQ.
Om jag inte minns helt fel var denna med även i den jättegamla faq som fanns förr...
"Then it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel was just a freight train comin' your way" - No Leaf Clover

EyeGuy
Inlägg: 219
Blev medlem: 20 mar 2011, 00:59

Re: Teleport Homer

Inlägg av EyeGuy »

Ah! Där har vi det. Letade efter detta i FAQen men måste ha missat det helt. Och jag har för mig att det är precis som du sa att det stod i en gammal FAQ. Därför blev jag förvånad när jag inte hittade det igen.

Tack för klargörandet av detta Johannesson.
"Tompkins thumbed another paint pellet into the gun and muttered business mantras to himself. Do Unto Others Before They Do Unto You. Kill or Be Killed. Either Shit or Get Out of the Kitchen. Survival of the Fittest. Make My Day."

Skriv svar