Enligt CSM codex: Khârn is immune to the effects of psychic pwers, and force weapons count as normal power weapons against him.
Hur funkar det egentligen? Man kan lägga doom på enheten men får inte reroll mot kharn? Warptime funkar inte mot honom? Wounds från t.ex. living lighting som allokeras på honom ignoreras? Tänkte bara försöka få lite klarhet i det.
Kharn's Blessing of the Blood God
Re: Kharn's Blessing of the Blood God
Jag har alltid spelat det som att han inte berörs av någonting. Alltså allt som går mot honom ignoreras, bland annat warptime och andra saker som boostar den som slår på honom. Och wounds från powers som läggs på honom försvinner. I extremfall såsom Lash så får man flytta hans enhet men inte honom.
Baserat på vad som står i FAQ:n skulle jag säga att det funkar så här:
Saker som påverkar honom specifikt funkar inte. Så om en enhet med Kharn i är doomad och någon skjuter på den får man slå om to wound, eftersom det inte är mot Kharn, utan mot enehten man slår. Men i närstrid funkar inte Doom eftersom man slår specifikt mot Kharn och han ignorerar effekten. Och om Kharn springer runt själv funkar inte Doom alls på honom.
Warptime funkar eftersom det är modellen som slår på honom som påverkas, och inte Kharn (förutom indirekt). Samma sak med t.ex. Fortune. Om Kharn slår på en fortunad enhet så får den fortfarande slå om sina invo saves, eftersom effekten inte påverkar Kharn direkt.
Wounds från psychic-skytte borde han rimligen ignorera, så man kan lägga wounds på honom för att bli av med dem.
Det jag funderar lite på är vad som händer om man kastar Lash eller Pavane på en enhet med Kharn i. Jag skulle säga att Kharn står stilla men övriga modeller rör sig. Dock måste ju enheten fortfarande behålla coherency med Kharn...
Saker som påverkar honom specifikt funkar inte. Så om en enhet med Kharn i är doomad och någon skjuter på den får man slå om to wound, eftersom det inte är mot Kharn, utan mot enehten man slår. Men i närstrid funkar inte Doom eftersom man slår specifikt mot Kharn och han ignorerar effekten. Och om Kharn springer runt själv funkar inte Doom alls på honom.
Warptime funkar eftersom det är modellen som slår på honom som påverkas, och inte Kharn (förutom indirekt). Samma sak med t.ex. Fortune. Om Kharn slår på en fortunad enhet så får den fortfarande slå om sina invo saves, eftersom effekten inte påverkar Kharn direkt.
Wounds från psychic-skytte borde han rimligen ignorera, så man kan lägga wounds på honom för att bli av med dem.
Det jag funderar lite på är vad som händer om man kastar Lash eller Pavane på en enhet med Kharn i. Jag skulle säga att Kharn står stilla men övriga modeller rör sig. Dock måste ju enheten fortfarande behålla coherency med Kharn...
Det låter vettigt Johan, helt enkelt allt som faktiskt påverkar/är riktad Khârn som modell. Kommer ju spela med honom på GC så bra att veta 
Pavane är ju i och för sig ingen psychic power, men i fallet Lash så är det nog vettigast att spela såsom du föreslår.Mortarion skrev:Det jag funderar lite på är vad som händer om man kastar Lash eller Pavane på en enhet med Kharn i. Jag skulle säga att Kharn står stilla men övriga modeller rör sig. Dock måste ju enheten fortfarande behålla coherency med Kharn...
Nä, just det ja. Daemonernas psychic powers är inga psychic powers utan förmågor. Doh!Jacke skrev:Pavane är ju i och för sig ingen psychic power, men i fallet Lash så är det nog vettigast att spela såsom du föreslår.Mortarion skrev:Det jag funderar lite på är vad som händer om man kastar Lash eller Pavane på en enhet med Kharn i. Jag skulle säga att Kharn står stilla men övriga modeller rör sig. Dock måste ju enheten fortfarande behålla coherency med Kharn...
Så Kharn kan dansa, men piskor gillar han inte.
Det finns så många möjliga kommentarer här att jag inte kan bestämma mig för vilken jag ska ta...Mortarion skrev:Så Kharn kan dansa, men piskor gillar han inte.