Objective Markers
Objective Markers
Har funderat lite kring objective markers storlek finns det nån regel som säger hur stor dom får vara?
vet att det har varit frågor kring det här tidigare men jag formulerar min fråga va standardmåttet är
I stora regelboken ser man allt från 25-60mm baser även warhound huvuden! tänkte mest i turnerings sammanhang om det finns nån regel på hur stor dom får vara?
vet att man ser oftast objective på 40mm baser men jag undrar om det är "standard" måttet?
vet att det har varit frågor kring det här tidigare men jag formulerar min fråga va standardmåttet är
I stora regelboken ser man allt från 25-60mm baser även warhound huvuden! tänkte mest i turnerings sammanhang om det finns nån regel på hur stor dom får vara?
vet att man ser oftast objective på 40mm baser men jag undrar om det är "standard" måttet?
PaiNt addiCt aNd BiTz JuNkIe!
Games Workshops bästa bok! How to roll .. Jag behöver en med mina tärnings uppvisningar!
Currently Working On:
...
Games Workshops bästa bok! How to roll .. Jag behöver en med mina tärnings uppvisningar!
Currently Working On:
...
Re: Objective Markers
Min erfarenhet säger att objektiv är punkter. Oftast då punkter i mitten av en bas (alltså man mäter alltid från mitten vilket gör självas storleken på markern mer kosmetisk än praktisk). Jag har alltid monterat mina på 40mm och det verkar vara standard.
Jag skulle vilja bygga på 60mm därav min fråga .. mest bara för att kunna göra snygga saker mest det lilla extra än bara en ammolåda typ!
Currently Working On:
...
Currently Working On:
...
Personligen älskar jag stora och opraktiska (läs häftiga) objective markers. För turneringsspel kan det vara otympligt och svårt att mäta och placera figurer nära dock.
Man kan göra objektiv i vilken storlek man vill. Dock är det viktigt att man kommer överens med motståndaren innan varifrån man mäter. Och default-lösningen är ju mitten på objektivet så om man har byggt stora objektiv får man vara beredd på att modeller kommer att stå på det alternativt att man får byta ut det.
Mitt standardtips i sammanhanget: Se gärna till att mitten på objektivet är lätt att hitta, så att det inte blir en massa trassel om man måste börja millimetermäta i slutet på slaget. Till exempel genom att man har hörnet på en låda, pipan på ett vapen, spetsen på en pinne eller kanske bara någon färgprick som man kan säga: DÄR är mitten.
om du ska bygga riktigt snygga baser se till att dom är 6" stora så är man 3" från mitten om man nuddar basen 
Skryträttigheter på internet i ett år: check!
http://www.svenska40k.se/player.php?id=424
http://www.youtube.com/watch?v=SNLJDR-XbVY
http://www.svenska40k.se/player.php?id=424
http://www.youtube.com/watch?v=SNLJDR-XbVY
Normalt så ser man igenom objektiv (såvida det inte är något special scenario) så det kan också vara opraktiskt med höga byggen.
Får se hur jag gör!
Kanske slutar med enkla objective markers med 
Så eftersom ingen kunde svara på min fråga så finns det med andra ord inga regler för hur stor eller hur liten ett objective marker får vara?
Så eftersom ingen kunde svara på min fråga så finns det med andra ord inga regler för hur stor eller hur liten ett objective marker får vara?
Currently Working On:
...
Currently Working On:
...
-
Jocke Rapp
- Site Admin
Eftersom den inte blockerar line of sight, du får gå på den och man alltid mäter till mitten så spelar det ju ingen roll hur stor den är. Gör du den för stor blir den mest bara jobbig att placera på bordet.